Next One Technology presenterar rapport om byggföretagarens digitaliseringsresa – tre steg för ökad produktivitet

Next One Technology (Next) har tagit fram en rapport som behandlar de mindre och medelstora byggföretagens resa mot en digitaliserad vardag. En viktig aspekt med arbetet var att förstå hur dessa företag nyttjar digitala hjälpmedel för att få ut maximal
affärsnytta. Undersökningen har mejslat ut tre logiska steg som byggföretagaren kan ta för att förbättra sin verksamhet och öka produktiviteten.

Next ville undersöka hur digitala verktyg används av mindre och medelstora byggbolag, i vilka arbetsmoment och hur man uppfattar nyttan av verktygen.

– Rapporten är till både för byggbolag och branschen för samhällsbyggnad och för oss som tillhandahåller digitala systemlösningar. Vi vill veta mer om hur verktygen nyttjas och vad det innebär för verksamheten och företagarna själva, berättar Johan Jarskog, vd på Next One Technology.

Mindre och medelstora
Undersökningens fokus ligger på verksamheter med mindre än 200 anställda.

– Transformationen av arbetsuppgifter från analogt till digitalt påverkar alla, oavsett storlek på företag. Mindre företag kan minimera administrationsbördan och få därmed få möjlighet att växa på ett strukturerat sätt utan att behöva släppa fokus på kunden och på byggprojekten, menar Johan Jarskog.

Tänk större från början
Samtidigt belyser han vikten av att företag som satsar digitalt bör göra det helhjärtat och investera i system som kan växa med verksamheten. Täta byten av affärssystem kan bli kontraproduktivt eftersom det är både dyrt och tidskrävande, menar Johan Jarskog.

Utifrån urvalet i undersökningen är det tydligt att de flesta får ut både mer och mer relevanta data tack vare löpande digital inrapportering, men Johan Jarskog poängterar att många byggföretag kan göra ännu mer med de verktyg som finns tillhanda:

– Vi ser att många fortfarande inte använder den data man samlat in i beslutsunderlag. Att digitalisera sin verksamhet, det gör man främst utifrån att man vill spara tid till andra arbetsuppgifter i verksamheten och för att skapa en mer lönsam affär på sikt. Då blir det viktigt att använda datan för framtida vidareutveckling.

Aldrig försent att börja
Johan betonar också att aldrig är försent att börja sin digitala resa.

– Med rätt val av verktyg här och nu så finns det stora möjligheter att komma ikapp konkurrenter som redan påbörjat sin digitaliseringsresa eftersom dagens verktyg är mer kraftfulla och användarvänliga än de som kom för fem år sedan.

Tre tydliga steg
Rapporten visar på tre naturliga digitaliseringssteg som blir en direkt effekt av att investera i digitala verktyg:

1) Få koll på läget genom att samla data på plats – varje dag
Skapa kontroll över läget här och nu genom att samla in data som sedan kan användas i framtida beslutsfattande.

2) Effektivisera och dokumentera affärskritiska processer
Med ett väldokumenterat arbetsflöde kan fakturor, avvikelser och ändrings-, tilläggs- och avgåendearbeten tydliggöras och rapporteras löpande för kunden. Det bygger förtroende och minskar risken för missförstånd och framtida konflikter.

3) Bättre och snabbare ekonomisk uppföljning
Förutom att enklare fakturera för allt jobb som är utfört kan även projektens status och relevanta nyckeltal följas upp. Projekt som drar över på tiden och kostnader blir snabbt synligt och det finns mer tid att styra projekten i rätt riktning igen.

Den fullständiga rapporten från Next One Technology finns att ladda hem här.

Vid frågor kontakta:

Johan Jarskog
Johan.jarskog@next-tech.com

Om Next
Next finns till för dem som verkar och arbetar inom små och medelstora byggföretag som vill få
bättre resultat av sitt arbete och en mindre stressig vardag. I vår produktportfölj återfinns Next
Project, Byggsamordnaren (Next Coordinator), Next Field och Next Planning (tidigare Byggplanen).

Vår breda funktionalitet inom affärssystem och projektledningsverktyg gör att verksamheten och
projekten löper smidigare, blir lätthanterliga och mer strukturerade vilket i sig genererar en högre
lönsamhet. Nextkoncernen har idag 120 anställda med bred branscherfarenhet och bildar en
marknadsledande aktör med 3200 kunder och cirka 60 000 användare i Norden, England och
Tyskland. Omsättningen för 2022 låg på 160 MSEK för koncernen som helhet, med ett resultat före skatt på ca 11MSEK.