Trotsar lågkonjunkturen: Kraftig tillväxt och framtidstro hos contechföretaget Next

Bolaget Next, som levererar affärssystem och digitala projektverktyg för bygg- och entreprenadbranschen, lägger ett framgångsrikt 2022 bakom om sig. Både när det gäller ökad omsättning, antalet anställda och en utökad kundbas går företaget starkt framåt. Och Next passar på att skicka med ett tips till byggsektorn: påbörja er digitaliseringsresa nu – och gå stärkt ur lågkonjunkturen.

När techföretaget Next one Technology, Next, stänger böckerna för 2022 så summerar man ett mycket framgångsrikt år.

– Vi har en stark organisk tillväxt på uppåt 25%. Till det kommer förvärvet av svenska Byggplanen som vi genomfört under året och som både breddat vårt erbjudande och gett oss en ökad och betydelsefull kundbas, säger Gunilla Åberg, vd.

Next startade även upp verksamhet på den engelska marknaden och har börjat bygga upp en lokal kundbas. På hemmamarknaden i Sverige och Norge har man också en stadigt växande affär där nu 60 000 användare löpande nyttjar Next tjänster.

Personalmässigt har Next utökat styrkan och sysselsätter nu 120 medarbetare i fyra länder. Under året har ett nytt utvecklingskontor startat upp i Hanoi, Vietnam. Syftet är att ytterligare öka utvecklingstakten utifrån de kundbehov som finns kring digitalisering inom bygg.

– För att nå våra ambitiösa tillväxtmål även framåt så har 2022 handlat mycket om att stärka vår organisation och glädjande nog har vi fått ett antal nyckelrekryteringar på plats. Thomas Wiberg har tillträtt som ny CPO, med mångårig erfarenhet från branschen från företaget IFS. Bente Hanasand är ny försäljningschef för Norge med bakgrund i digitaliseringsfrågor och på HR-sidan har vi stärkt upp med Johanna Axelius som People & Culture Manager, fortsätter Gunilla Åberg, VD på Next.

I oktober kom Next in på Breakits lista över Sveriges femtio mest framgångsrika SaaS-företag, ett av få inom byggkategorin. Och när Next blickar framåt så ser man flera ljus i tunneln trots en eventuell lågkonjunktur på ingång:

– Äger du ett byggföretag och ligger efter i din digitaliseringsresa – då menar vi att tillfället är helt rätt att ta nästa kliv i att utveckla din verksamhet. Det kan till och med vara en fördel att starta här och nu sett till den snabba utveckling som skett kring digitala systemverktyg bara de senaste åren. Du har helt enkelt chansen att susa förbi konkurrenter som sitter med äldre teknik plus att lågkonjunkturen ger våra kunder tid till att konsolidera och effektivisera sin verksamhet, säger Gunilla Åberg, VD på Next.

För mer information kontakta:
Gunilla Åberg, CEO Next
+46 70 512 61 66, gunilla.aberg@next-tech.com

Om Next
Next finns till för dem som verkar och arbetar inom små och medelstora byggföretag som vill få
bättre resultat av sitt arbete och en mindre stressig vardag. I vår produktportfölj återfinns Next
Project, Byggsamordnaren (Next Coordinator), Next Field och Next Planning (tidigare Byggplanen).

Vår breda funktionalitet inom affärssystem och projektledningsverktyg gör att verksamheten och
projekten löper smidigare, blir lätthanterliga och mer strukturerade vilket i sig genererar en högre
lönsamhet. Nextkoncernen har idag 120 anställda med bred branscherfarenhet och bildar en
marknadsledande aktör med 3200 kunder och cirka 60 000 användare i Norden, England och