Anders Essen-Möller avgår som ordförande i NextCells styrelse med anledning av hälsoskäl

NextCell Pharma AB (”NextCell” eller ”Bolaget”) meddelar idag att dess långvariga styrelseordförande, Anders Essen-Möller, efter tio år av dedikerat ledarskap, kommer att avgå från sin roll den 20 maj 2024 på grund av hälsoskäl. Anders har varit en centralfigur i NextCells resa sedan 2014 då Bolaget grundades av Diamyd Medical AB tillsammans med styrelseledarmöterna Hans-Peter Ekre och Edvard Smith, samt vd Mathias Svahn och Lena Wikingsson.

”Anders är en mentor och förebild, och hans avgång kommer inte att innebära ett avbrott i den nära relation vi har byggt upp under åren. Jag ser fram emot att fortsätta söka hans råd även efter att han har lämnat sin officiella roll i Bolaget”, säger vd Mathias Svahn.

Inför Anders avgång har styrelsen aktivt börjat arbeta med att identifiera en lämplig ersättare och har tilldelat valberedningen, tillsammans med NextCells ledningsgrupp, uppgiften att presentera kandidater till ordförandeposten inför årsstämman den 28 november 2024. Under denna övergångsperiod kommer Hans-Peter Ekre, en av NextCells styrelseledamöter och medgrundare, att agera tillförordnad styrelseordförande till dess att styrelsen är fulltalig och en ny ordinarie ordförande kan utses.

”NextCell ser fram emot en spännande framtid med fortsatt tillväxt, samtidigt som vi tackar Anders för hans bidrag och önskar honom det bästa”, säger Hans-Peter Ekre. ”Under våren och sommaren kommer vi att intensifiera kontakterna med attraktiva partners för T1D och även med distributörer för vidareförsäljning av stam- och immunomodulerande celler”.

För ytterligare information om NextCell, vänligen kontakta
Patrik Fagerholm, CFO
Tel: 08-735 55 95
Hemsida: www.nextcellpharma.com

Linkedin: https://www.linkedin.com/NextCell-Pharma

För ytterligare information om Cellaviva, vänligen kontakta
Sofie Falk Jansson, Head of Cellaviva
Tel: 08-735 20 10
E-mail: info@cellaviva.se
Hemsida: www.cellaviva.se

Facebook: https://www.facebook.com/cellavivasverige
Instagram: https://www.instagram.com/cellaviva/

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.

NextCell är ett cellterapibolag som befinner sig i fas 2-studier med läkemedelskandidaten ProTrans för behandling av typ 1-diabetes. Fokus är att erhålla marknadsgodkännande av ProTrans via en fas 3-studie. ProTrans tillverkas med bolagets patenterade plattformsteknologi för att selektera fram optimala celler för behandling av inflammatoriska tillstånd inklusive autoimmuna sjukdomar. NextCell äger även Skandinaviens största privata stamcellsbank, Cellaviva, och det nystartade kvalitetsanalysbolaget QVance.