Anders Essen-Möller tecknar hela sin andel i NextCell Pharmas företrädesemission

NextCell Pharma AB:s (”NextCell” eller ”Bolaget”) två största ägare, Anders Essen-Möller och Diamyd Medical AB, tecknar båda sina respektive andelar fullt ut i NextCells pågående företrädesemission. Det innebär att båda parter befäster sina ägarandelar och att Essen-Möllers innehav i NextCell efter investeringen ökar från cirka 3,6 MSEK till cirka 6,0 MSEK.

Mot bakgrund av den pågående företrädesemissionen i NextCell har huvudägaren Anders Essen-Möller, som även är styrelseordförande i Bolaget, valt att utnyttja sina tilldelade teckningsrätter fullt ut vilket innebär att han tecknat aktier för cirka 2,4 MSEK, motsvarande 737 279 aktier. Vidare har även huvudägaren Diamyd Medical tecknat hela sin andel om ca 3,2 MSEK, motsvarande 981 394 aktier i Bolaget.

Diamyd Medical och Anders Essen-Möller ökar därmed sina innehav från 1 472 091 aktier respektive 1 105 918 aktier till 2 453 485 aktier respektive 1 843 197 aktier. Diamyd Medicals innehav i NextCell ökar från cirka 5,4 MSEK till cirka 8,6 MSEK.

Som långsiktiga och aktiva ägare i NextCell har Diamyd och Anders Essen-Möller varit av avgörande betydelse för att ta oss dit vi är idag. Att de nu har investerat ytterligare i NextCell är glädjande och understryker både deras engagemang och tro på bolaget, säger Mathias Svahn, VD för NextCell.

NextCells VD, Mathias Svahn nyttjar även han sina teckningsrätter och tecknar totalt 149 564 aktier privat och via bolag, till ett värde av 0,5 MSEK.

Rådgivare
Stockholm Corporate Finance är finansiell rådgivare och KANTER Advokatbyrå KB legal rådgivare i samband med företrädesemissionen. Hagberg & Aneborn Fondkommission AB är emissionsinstitut.

Mathias Svahn, VD, NextCell Pharma
Tel: +46 (0)70 261 55 04
E-post: mathias.svahn@nextcellpharma.com

Otto Rydbeck, VD, Stockholm Corporate Finance
E-post: otto.rydbeck@stockholmcorp.se

Denna information är sådan information som NextCell Pharma AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 11 juni 2019.

Om NextCell Pharma AB (publ)

Stamceller förväntas förändra hur många idag livshotande sjukdomar behandlas. NextCell utvecklar ProTrans, en läkemedelskandidat bestående av stamceller för i första hand behandling av autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar liksom för användning vid njurtransplantationer. ProTrans består av stamceller framtagna ur navelsträngsvävnad med NextCells patentansökta selektionsalgoritm. NextCell driver biobanken Cellaviva som är Sveriges enda av IVO godkända stamcellsbank för familjesparande av stamceller från navelsträngsblod och navelsträngsvävnad.

Om Stockholm Corporate Finance AB

Stockholm Corporate Finance är en oberoende privatägd finansiell rådgivare som erbjuder tjänster inom kvalificerad rådgivning avseende kapitalanskaffning, ägarförändringar, fusioner och förvärv (M&A) till börsnoterade och privata företag och dess ägare. Stockholm Corporate Finance är exklusiv svensk partner i det globala nätverket M&A Worldwide som består av 42 M&A-rådgivare och investmentbanker i 43 länder. Stockholm Corporate Finance är ett värdepappersföretag som står under Finansinspektionens tillsyn och är medlem i branschorganisationen SwedSec Licensiering AB. För mer information se: www.stockholmcorp.se

Stay up to date with the latest development in NextCell Pharma

For more information about NextCell Pharma AB, please contact:

Phone: 08-735 5595