Europeiska Patentverket ämnar bevilja Patent för Selektionsalgoritmen

NextCell Pharma AB (”NextCell” eller ”Bolaget”) meddelar i dag att det Europeiska Patentverket (EPO) har utfärdat ett förhandsbesked om beviljande av patentet med titeln ”Allogeneic Composition” (publikationsnummer EP3752598). Patentet beskriver metoden att tillverka läkemedelskandidaten ProTrans och där selektionsalgoritmen för att välja ut optimala celler och donatorer är kärnan. Patentskyddet gäller till och med 2039.

Selektionsalgoritmen består av en metod för att välja ut celler med passande immunomodulerande effekt som bedöms i en panel av olika analyser. Algoritmen gör en övergripande bedömning av flera funktionsanalyser för att identifiera optimala donatorer och celler för tillverkning av cellterapier. NextCells noggranna och avancerade urvalsmetod har en skalbar förmåga och garanterar hög reproducerbarhet och effekt jämfört med andra applikationer inom cellsterapi. Den noggranna urvalsmetoden resulterar i celler av konsekvent hög kvalitet och därav en stark säkerhetsprofil med få biverkningar.

Det är en trygghet för NextCell att vi fått besked från EPO och kan skydda vår värdefullaste tillgång”, säger vd Mathias Svahn.

ProTrans är NextCells första läkemedelskandidat som baserats på selektionsalgoritmen. Det är en allogen cellterapi vilket innebär att donerade celler, inte patientens egna, används. Cellerna utvinns från donerad navelsträngsvävnad och cellerna multipliceras sedan för att generera stora mängder celler.

Kliniska prövningar i typ-1 diabetes har påvisat att ProTrans kan stoppa sjukdomsförloppet under 1 år hos vuxna patienter, potentiellt längre. Pågående prövningar utvärderar nu effekten hos ungdomar och barn som nyligen fått diagnos typ-1 diabetes. Därutöver pågår kliniska prövningar med patienter med svår lunginflammation pga COVID-19 infektion, i Sverige och Kanada.

Denna information är sådan som NextCell Pharma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-05-31 08:30 CET.

För ytterligare information om NextCell, vänligen kontakta
Patrik Fagerholm, Ekonomi- och finansdirektör

Hemsidor:

Instagram: https://www.instagram.com/cellaviva/

NextCell är ett cellterapibolag i fas II med läkemedelskandidaten ProTrans för behandling av typ 1-diabetes. Fokus är att ta ProTrans till ett marknadsgodkännande via en fas III studie. ProTrans används också i två kliniska Covid-19 studier, i Örebro samt Montreal (Kanada). NextCell arbetar med att färdigställa en egen GMP-facilitet för tillverkning av ProTrans. GMP-faciliteten beräknas vara redo för tillverkning av mindre mängder av ProTrans under 2023. NextCell äger även 8,5% i FamicordTX ett uppstartsbolag inom CAR-T och onkologi samt 100% av Cellaviva, Skandinaviens största stamcellsbank för familjesparande av stamceller från navelsträngsblod och navelsträngsvävnad med tillstånd från Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO).