NextCell Pharma offentliggör Bokslutskommuniké 2023/2024

NextCell Pharma AB (publ) (NXTCL el. NextCell) publicerar sin Bokslutskommuniké 2023/2024 för perioden 1 september 2023 - 31 augusti 2024. Rapporten finns att ta del av på bolagets hemsida: https://www.nextcellpharma.com/investerare#finansiella-rapporter. NextCells aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn "NXTCL". Belopp inom parentes avser motsvarande period föregående år.

Fjärde kvartalet (2024-06-01 till 2024-08-31)

• Rörelseintäkterna uppgick till 1 696 ( 3 947) TSEK, varav Cellaviva stod för 1 643 (2 758) TSEK.
  • Nettoomsättningen uppgick till 1 643 (2 758) TSEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -13 249 (-8 640) TSEK.
  • Resultatet per aktie* uppgick till -0,22 (-0,25) SEK.
  • Kassa och bank uppgick till 46 791 (50 025) TSEK.
  • Soliditeten** uppgick till 83,8 (85,3) procent.

Tolv månader (2023-09-01 till 2024-08-31)

• Rörelseintäkterna uppgick till 11 278 (13 955) TSEK, varav Cellaviva stod för 10 665 (10 113) TSEK.
  • Nettoomsättningen uppgick till 10 665 (10 113) TSEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -41 960 (-39 812) TSEK.
  • Resultatet per aktie* uppgick till -1,03 (-1,16) SEK.
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret.

*Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier. Genomsnittligt antal aktier för det fjärde kvartalet 2023/2024: 59 979 085 (34 379 523) aktier. Antal aktier i NextCell per den 31 augusti 2024: 73 091 327 (34 379 523) aktier.
**Soliditet: Eget kapitals andel av balansomslutningen.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

• I början av juni meddelade NextCell att Bolaget avtalat om en s.k. toppgaranti om totalt cirka 8,0 MSEK,  motsvarande cirka 20,0 procent av emissionsvolymen. Genom den tillkommande toppgarantin omfattas Företrädesemissionen upp till cirka 100 procent av tecknings- och garantiåtaganden.

• I början av juni meddelade NextCell att bolagets styrelse, ledning och nyckelpersoner, som sedan tidigare har ingått teckningsåtaganden om upp till totalt cirka 1,5 MSEK meddelat att de kommer att anmäla intresse för att teckna units för totalt cirka 3,3 MSEK, motsvarande 8,2 procent av företrädesemissionen.

• Bolaget meddelade i mitten av juni att säkerhetskommittén för studien ProTrans-Young rekommenderat huvudprövaren, professor Per-Ola Carlsson, att fortsätta med behandling av barn i den yngre åldersgruppen 7-11 år. Detta beslut är baserat på en granskning av samtliga säkerhetsdata från de 36 barn och ungdomar som hittills har deltagit i studien. Rekryteringen av de 30 barnen i åldrarna 7-11 år kommer att påbörjas i augusti 2024.

• I mitten av juni offentliggjorde NextCell utfallet i företrädesemission. Företrädesemissionen blev övertecknad och NextCell tillförs cirka 40,1 MSEK före avdrag för emissionskostnader.

• NextCell meddelade i början av juli att man genomförde en riktad emission till garanter i samband med den genomförda företrädesemissionen, motsvarande 894.232 units, vilket minskade garantiersättningen med ca 1,34 MSEK.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• I början av september presenterade bolaget nya kliniska långtidsdata vid International Society for Cell and Gene Therapy (ISCT) 2024 Regional Meeting. Resultaten visar på behandlingens långsiktiga säkerhet, effekt genom att bevara den egna insulinproduktionen och fler hälsofördelar hos patienter hos patienter med typ 1-diabetes (T1D) så som lägre BMI och blodtryck.

• I slutet av september meddelade bolaget att de fyra första barnen i åldersgruppen 7–11 år behandlats i den senaste delen av ProTrans-Young-studien, samt att ytterligare fyra barn screenats och förväntas påbörja sin behandling inom kort. Dessa framsteg markerar en viktig milstolpe i studiens gång som löper snabbare än förväntat.
  • Bolaget meddelade i början av oktober att ProTrans lyfts fram som en lovande behandling av typ 1-diabetes i Dagens Medicin.

Denna information är sådan som NextCell Pharma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-10-24 07:30 CET.

För ytterligare information om NextCell, vänligen kontakta
Patrik Fagerholm, CFO
Tel: 08-735 55 95
Hemsida: www.nextcellpharma.com

Linkedin: https://www.linkedin.com/NextCell-Pharma

För ytterligare information om Cellaviva, vänligen kontakta
Sofie Falk Jansson, , CEO Cellaviva AB
Tel: 08-735 20 10
E-mail: info@cellaviva.se
Hemsida: www.cellaviva.se

Facebook: https://www.facebook.com/cellavivasverige
Instagram: https://www.instagram.com/cellaviva/

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.

NextCell är ett cellterapibolag som befinner sig i fas 2-studier med läkemedelskandidaten ProTrans för behandling av typ 1-diabetes. Fokus är att erhålla marknadsgodkännande av ProTrans via en fas 3-studie. Förutom typ 1-diabetes utvärderas ProTrans i två kliniska prövningar för lunginflammantion orsakad av virus, i Örebro och i Montreal, Kanada. Vidare äger NextCell 8,5% i FamicordTX, ett CAR-T-start-up inom onkologi, och 100% i Cellaviva, Skandinaviens största privata stamcellsbank som är licensierad av Folkhälsomyndigheten (IVO) för att bevara och lagra stamceller från navelsträngsblod och navelsträngsvävnad för familjebruk. NextCell äger även dotterbolaget QVance som kommer att erbjuda kvalitetskontrollanalys för utvecklare av avancerade terapier.