NextCell söker patent för behandling av Covid-19 med ProTrans

NextCell Pharma AB (”NextCell” eller ”Bolaget”) meddelar att en patentansökan lämnats in för behandling av SARS-CoV-2 medierad svår lunginflammation med ProTrans.

NextCell bygger vidare på patentansökan för läkemedelskandidaten ProTrans för behandling av autoimmuna sjukdommar och inflammatoriska tillstånd. Den senaste patentansökan har titeln: ”Allogeneic Composition for Treatment of Covid-19”. Genom att uttnyttja möjligheten till prioritet från en tidigare ansökan har Covid-19-ansökan prioritetsdag den 14 augusti 2020, dvs daterat 1 år tillbaka i tiden.

NextCell har sammanlagt lämnat in fyra internationella patentansökningar avseende

1.              selektionsalgoritmen och behandling av diabetes,

2.              prediktionsalgoritmen,

3.              behandling av CNS-relaterade sjukdomar, samt

4.              behandling av Covid-19.

”Ansökan stödjer sig på de kliniska prövningarna som genomförs med Covid-19 patienter i Sverige och Kanada. Tiden för prioritet är viktig och vi hoppas kunna få ett bra skydd för ProTrans”, säger Mathias Svahn, VD.

Bolaget samarbetar med patentbyrån AWA Sweden AB för att fortlöpande utvärdera patenterbarhet, hantera patentportföljen och utvärdera freedom-to-operate för verksamheten och läkemedelskandidaten ProTrans.

NextCell är ett cellterapibolag i fas II med läkemedelskandidaten ProTrans för behandling av typ-1 diabetes. Fokus är att ta ProTrans till ett marknadsgodkännande via en fas III studie. Vidare driver NextCell Cellaviva, Skandinaviens största stamcellsbank för familjesparande av stamceller från navelsträngsblod och navelsträngsvävnad med tillstånd från IVO.