Sista patientbesöket i doseskaleringsdelen genomfört

NextCell Pharma AB ("NextCell") meddelar idag att dosökningsdelen i diabetesstudien ProTrans-1 är slutförd. Den sista patienten var i dag på sitt sista besök och har därmed lämnat studien.

ProTrans-1 är en tvådelad fas I / II-studie där fas I-delen utvärderar säkerhet för tre doser. Samtliga nio patienter har nu följts upp under 12 månader och lämnar därmed studien. Syftet är att utvärdera säkerheten för de tre olika doserna under 12 månader.

Som tidigare kommunicerat så har samtliga 15 patienter i andra delen, fas II, av ProTrans-1 behandlats och kommer att följas under 12 månader. Andra delen är randomiserad, placebokontrollerad, dubbel-blindad med syfte att utvärdera effekt- och säkerhetsdata vid behandling av patienter med typ 1-diabetes. Resultat väntas under sommaren 2020.

Stamceller förväntas förändra hur många idag livshotande sjukdomar behandlas. NextCell Pharma AB utvecklar ProTrans, en läkemedelskandidat bestående av stamceller för i första hand behandling av autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar liksom för användning vid njurtransplantationer. ProTrans består av stamceller framtagna ur navelsträngsvävnad med NextCells patentansökta selektionsalgoritm. NextCell driver biobanken Cellaviva, Skandinaviens största stamcellsbank för familjesparande av stamceller från navelsträngsblod och navelsträngsvävnad.