Stamscellsbanken Cellaviva blir självständigt bolag under NextCell Pharma

Cellaviva, NextCell Pharma AB stamcellsbank, erbjuder gravida föräldrar möjlighet att tillvarata och spara terapeutiskt värdefulla stamceller från moderkakan och navelsträngen, som annars skulle kasseras efter förlossningen. Ett viktigt beslut som möjliggör att familjer har tillgång till potentiella framtida medicinska behandlingar och terapier.

Sedan starten i augusti 2015 har Cellaviva upplevt en stadig tillväxt i kundbasen, vilket speglar en ökad medvetenhet och efterfrågan på stamcellssparande tjänster. Denna positiva utveckling har nu gjort det möjligt för Cellaviva att stå på egna ben. Från och med den 1 september 2024 kommer Cellaviva att verka som ett separat aktiebolag, fortfarande som ett helägt dotterbolag till NextCell Pharma AB.

Tillträdande vd Sofie Falk Jansson presenterar sina framtidsplaner för företaget idag klockan 09:00, onsdagen den 5 juni. Presentationen kan ses live eller i efterhand via den angivna länken:

För ytterligare information om NextCell, vänligen kontakta
Patrik Fagerholm, CFO
Tel: 08-735 55 95
Hemsida: www.nextcellpharma.com

Linkedin: https://www.linkedin.com/NextCell-Pharma

För ytterligare information om Cellaviva, vänligen kontakta
Sofie Falk Jansson, Head of Cellaviva
Tel: 08-735 20 10
E-mail: info@cellaviva.se
Hemsida: www.cellaviva.se

Facebook: https://www.facebook.com/cellavivasverige
Instagram: https://www.instagram.com/cellaviva/

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.

NextCell är ett cellterapibolag som befinner sig i fas 2-studier med läkemedelskandidaten ProTrans för behandling av typ 1-diabetes. Fokus är att erhålla marknadsgodkännande av ProTrans via en fas 3-studie. ProTrans tillverkas med bolagets patenterade plattformsteknologi för att selektera fram optimala celler för behandling av inflammatoriska tillstånd inklusive autoimmuna sjukdomar. NextCell äger även Skandinaviens största privata stamcellsbank, Cellaviva, och det nystartade kvalitetsanalysbolaget QVance.