Imaweb blir Nextlane

Imaweb blir Nextlane

En ny identitet som förkroppsligar teknisk innovation i fordonsindustrin

Efter nära 40 år i branschen byter Europas ledande leverantör av programvara för fordonsindustrin namn för att stärka sin position på en marknad i stark uppgång

Paris, den 3 oktober 2023 - Imaweb, ledande europeisk leverantör av programvara för fordonsindustrin, presenterar idag det nya varumärkesnamnet för koncernen: Nextlane. Denna förändring speglar koncernens vision att förutse marknadens behov genom att erbjuda banbrytande programvaror som gör det möjligt för fordonstillverkare och återförsäljare att utvecklas i en alltmer uppkopplad och snabbt föränderlig värld.

Expertlösningar för fordonsindustrin

Nextlane är ett franskt företag som bildades genom sammanslagningar och förvärv av flera företag med kompletterande expertis. Koncernen förser återförsäljare och tillverkare inom fordonsindustrin med programvaror som är designade för att digitalisera och effektivisera hela kundresan.

"På Nextlane är vi övertygade om att fordonsindustrin har gått in i den digitala eran, och att digitala lösningar är nyckeln till att erbjuda kunderna en optimal upplevelse som uppfyller deras förväntningar", säger Nextlanes vd Julian Ciccalè. "Vi föreställer oss en framtid där varje fordonstillverkare och återförsäljare enkelt kan driva sin verksamhet med sammankopplade lösningar för att öka sin tillväxt och produktivitet."

Nextlanes ambition är att ligga i framkant av innovation för att kunna möta utvecklingen inom fordonsindustrin och ge kunderna möjlighet att hantera nya utmaningar. Företagets portfölj av innovativa lösningar är utformad för att öka produktiviteten, förbättra den operativa flexibiliteten och automatisera affärsprocesserna hos fordonstillverkare och återförsäljare.

Stödja fordonsindustrins aktörer i föränderliga tider

Nextlane håller ögonen på nya utmaningar (elektrifiering av fordon, förändringar i lagstiftningen, konsolidering av verksamheter etc.) och positionerar sig som en verklig affärspartner till fordonstillverkare och återförsäljare genom att stödja dem i deras digitalisering och erbjuda dem tillförlitliga, effektiva och innovativa lösningar.

Koncernen använder avancerad programvara för att underlätta hela kundresan inom fordonsindustrin, från förförsäljning till kundlojalitet och efterförsäljning.

-          DMS: Dealer Management System

-          DOS: Digital OEM Solutions

-          DDS: Digital Dealership Solutions

För att säkerställa en enkel och optimal sammankoppling av produkter lanserade Nextlane i juni förra året "Nextlane Platform", en ny molnbaserad plattform för standardiserad och öppen integration. Den gör det möjligt att påskynda den digitala omvandlingen inom fordonsindustrin genom att förenkla kommunikationen mellan alla de lösningar som används av tillverkare och återförsäljare, i syfte att uppnå operativ effektivitet.

Plattformen gör det möjligt att integrera ett stort antal fordonstjänster, såsom Dealer Management Systems (DMS) för återförsäljare, Customer Relationship Management (CRM-system) och ett komplett utbud av digitala affärslösningar.

Denna stora tekniska innovation illustrerar väl koncernens ambitioner att stärka sitt ledarskap i Europa genom att erbjuda sina kunder helt integrerade lösningar som digitalt förvandlar och förenklar hela fordonskundens resa.

Värden förankrade i koncernens DNA

Genom denna ändring av namn och grafisk identitet befäster Nextlane värderingar som ger gensvar hos kunderna:

• Effektivitet: Genom att tillhandahålla integrerade programvarulösningar strävar Nextlane efter att effektivisera verksamheten och maximera produktiviteten.
  • Flexibilitet: I en bransch som ständigt utvecklas är Nextlane fast besluten att vara flexibel för att möta förändrade marknads-, reglerings- och kundbehov.
  • Innovation: Innovation är en del av gruppens DNA där man strävar efter att övervinna tekniska begränsningar och erbjuda nya lösningar till partners och kunder.
  • Tillförlitlighet: Med ett väletablerat branschrykte är Nextlane fast beslutna att tillhandahålla pålitliga och hållbara lösningar för att effektivt möta kundernas behov av digitalisering.

Med närvaro i 11 länder i Europa och med marknadsledande positioner i Frankrike, Spanien, Portugal, Schweiz och Sverige planerar Nextlane att fortsätta sin expansion och stärka sina positioner i de områden där gruppen nyligen etablerat sig.

Det är en strategi som visat sig effektiv; 2022 hade det franska företaget en exceptionell tillväxt och passerade för första gången 100 miljoner euro i omsättning.

En siffra som tiodubblats på bara fyra år och stigit från 10 miljoner euro till 103 miljoner.

****

För mer information om Nextlane och dess lösningar för fordonsindustrin, vänligen besök: www.nextlane.com

Om Nextlane

Nextlane (f.d. Imaweb) är ledande i Europa när det gäller utveckling av mjukvarusystem för fordonsindustrin. Nextlane finns i 11 europeiska länder med över 850 medarbetare, och erbjuder innovativa lösningar som driver på omvandlingen och digitaliseringen av fordonsindustrin.

För mer information:

Marie Hellberg