Vem är Sveriges bästa bilsäljare 2023?

För tredje året i rad kommer Imaweb tillsammans med Motormagasinet att leta upp och kora Sveriges bästa bilsäljare. Tävlingen öppnar för nomineringar den 10 maj och bidrag (nomineringar) till tävlingen måste vara juryn tillhanda innan den 18 september. Vinnaren offentliggörs den 6 december på Motormagasinets sajt.

Dagens bilförsäljning är snabb, komplex och utmanande. Bilköparen har redan ändrat sitt beteende och den digitala utvecklingen och internetförsäljning av bilar kommer att förändra yrket ytterligare framöver.

Priset har instiftats för att sätta fokus på yrket och den moderna bilförsäljaren. Vi vill med priset öka statusen på yrket, utmana gamla stereotyper och lyfta fram bredden på den kompetens som krävs i dagens yrkesroll.

Säljaren som tar hem priset för ”Årets Bilsäljare” arbetar proaktivt för att hitta kunder och affärer, kan hantera olika digitala och sociala kanaler för att sälja på nya sätt och är duktig på att vårda befintliga kundrelationer. Hen ser till företagets helhet och är en duktig ”ekonom”. Läs kriterierna här

Nytt för 2023

I år kommer tävlingen att utökas med en semifinal för att boosta fler duktiga säljare. 10 personer kommer att väljas ut av juryn som sedan kör intervjuer med alla för att sedan välja ut 3 finalister. Dessa finalister får sedan träffa juryn för en djupintervju om hur de arbetar med sin bilförsäljning. Efter det tar juryn beslut om vem som är värdig vinnare.

Juryn

I juryn för ”Årets bilsäljare” sitter en representant för Imaweb och Motormagasinet tillsammans med en rad duktiga personer från branschen. Under året kommer vi att leta efter lämpliga kandidater och uppmanar nu alla generalagenter och återförsäljare att nominera sin duktigaste säljare till tävlingen.

Juryn består av:

• Ylva Noring, Imaweb, Major Account Manager
  • Tomas Ulander, Konsult i fordonsbranschen
  • Ray Andersson, Digital affärsutvecklare
  • Johan Järup, Chefredaktör Motormagasinet (juryns ordförande)

Läs mer om juryn här

Förra årets vinnare

Årets Bilsäljare 2022 blev Marcus Andersson på Hedin Bil i Helsingborg. Tävlingen och vinsten innebar mycket uppmärksamhet för honom från både kollegor, kunder och allmänheten. Läs mer om vinnaren 2022 här

Om arrangörerna

Imaweb är ett IT-företag som förser fordonsindustrin med kompletta IT-lösningar, DMS-system och Säljstöd och andra digitala lösningar för bilförsäljning. Våra lösningar omfattar programvara, hårdvara, projektledning, utbildning, installation och support. Vi finns representerade i 22 länder, vilket gör oss till en av de största programvaruutvecklarna i Europa. Imaweb Sweden har sitt huvudkontor i Lund. Läs mer om imaweb på www.imaweb.com.

Motormagasinet är branschens ledande, oberoende nyhetskälla i tryck och digitalt. Här får du information och inspiration om allt som händer i fordonsbranschen.

Kontaktperson för media:

Christina Windisch