Hitta sommarkänslan med ASMR och 3D-ljud: Nextory släpper sommarens mest avkopplande ljudboksserie

Sommaren är här och många njuter för fullt av sol och ledighet. Men ibland kan det vara svårt att varva ner och bara njuta av semestern. Nextory vill därför hjälpa semesterfirare att hitta lugnet och släpper nu ljudboksserien Satisfying Summer Sensations; somriga ljudupplevelser med ASMR och 3D-ljud.

Ljudboksserien består av fem delar som tar dig direkt till stranden, trädgården, skogen, utlandsresan och havet. Varje ljudbok har inslag av "binaural audio”, vilket är ett ljudformat med 3D-effekt som syftar till att återskapa platsen där ljudet spelats in. Ljudböckerna innehåller också ljud som triggar ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response), som ger dig en kittlande känsla i kroppen. Internet-fenomenet ASMR har på kort tid tagit världen med storm med miljontals visningar på YouTube och TikTok.

– Vi har ofta höga förväntningar på sommaren så ibland glömmer man helt enkelt bort att bara stanna upp och njuta. Det är därför Nextory har skapat denna ljudboksserie. I fem olika delar kastar vi dig rakt in i sommarens härligaste stunder, där du direkt kommer i semesterstämning och börjar koppla av, säger Magnus Nytell, innehållsansvarig på Nextory.

– En del kan känna ett bakslag i måendet under ledigheten. Det är vanligt att känna att vi bör kunna njuta och ta det lugnt. Det kan leda till både stress och oro, men det behöver i sig inte vara något att bekymra sig över. Med yttre hjälpmedel kan vi faktiskt träna på att komma till ro. Vi människor har nämligen olika sinnen som kan påverka vårt humör. Ett tydligt exempel är att vi blir sugna på mat när vi känner lukten av exempelvis pizza, säger Rebecka Dahlgren, leg. psykolog på Mindler.

– Vår hörsel är också ett sinne som vi kan använda för att påverka vårt mående och varva ner. Ett tips är alltså att utforska hur du påverkas av ljud. En del gillar guidade meditationer, en del gillar lugna låtar och andra trivs bäst med enkla ljud. Det finns en oas av musik och ljud som syftar till just avslappning, förklarar Rebecka Dahlgren avslutningsvis.

Här kan du provlyssna på Satisfying Summer Sensations:
Volume 1: Beach Breeze
Volume 2: Garden Ambiance