Nextory och Baran förlag släpper ljudbok på persiska: 14 kvinnliga röster vittnar om tillvaron i iranska fängelser

Varje år fängslas tusentals personer i Iran på grund av sina åsikter, och historierna om deras fruktansvärda tillvaro i fängelserna behöver nå fler. Därför släpper Nextory och Baran förlag den, i vissa länder förbjudna boken, ‘Vit Tortyr’ som ljudbok på persiska. Boken är skriven av människorättsaktivisten Narges Mohammadi och ger en direkt inblick i de iranska fängelsernas allra mörkaste vrår genom 14 kvinnliga vittnesmål. Ljudboken görs tillgänglig via en hemsida, där persisktalande över hela världen kan lyssna på den. Den svenska e-boken släpps också i Nextorys app.

‘Vit tortyr’ är skriven 2021 av den iranska människorättsaktivisten Narges Mohammadi. Boken är baserad på 13 intervjuer med medfångar som Mohammadi träffat. Under sin tid i iranskt fängelse smugglade hon ut deras berättelser på små papperslappar. Narges Mohammadi skriver även om sin egen upplevelse och blir därmed bokens fjortonde röst.

– Jag växte upp i en diktatur och har sett hur en totalitär stat försökt kväva röster som anses vara skadliga eller felaktiga. Nextory grundades med målsättningen att ge så många som möjligt obegränsad tillgång till berättelser med olika åsikter, perspektiv och tankar. När vi kom i kontakt med Baran Förlag och boken ‘Vit Tortyr’ kände vi direkt att vi ville hjälpa till att sprida Narges och hennes medfångars berättelser. Nextory värnar om det fria ordet och det känns fantastiskt att vi kan bidra till att “Vit tortyr” nu kan nå fler personer än den gjort tidigare, säger Shadi Bitar, vd och grundare på Nextory.

Mohammadis kamp
Narges Mohammadi har under flera årtionden varit en frontfigur för iranska kvinnors rättigheter och yttrandefrihet. Tidigare i år tilldelades hon Olof Palmepriset för sin kamp och för att ha banat väg för det feministiska upproret i Iran. Narges Mohammadi sitter sedan november 2021 fängslad i det beryktade Evinfängelset i Teheran dömd för att “sprida propaganda med avsikt att skada staten”.

– ‘Vit Tortyr’ handlar om kvinnor med olika politiska, religiösa och ideologiska bakgrunder vars enda gemensamma nämnare är att de arresterats på grund av sitt engagemang och oliktänkande. De har anklagats för så kallade tankebrott; det vill säga brott mot vad man får tycka, tänka, känna och säga. Alltså det mest fundamentala i vad det innebär att vara människa, säger Massood Mafan, förläggare på Baran förlag.

Läs mer om initiativet här: storiesofiran.nextory.com
Läs den svenska e-boken här: www.nextory.se

Ljudboken är inläst av den iranska journalisten Sepideh Zarrinpanah och förordet är inläst av advokaten och domaren Shirin Ebadi, som 2003 tilldelades Nobels fredspris för sitt arbete med kvinnors och barns mänskliga rättigheter. Frågorna som Narges ställer till sina kvinnliga medfångar i ljudboken är inlästa av Mehrangiz Kar, som är en erkänd människorättsadvokat, aktivist och författare.

Press Office
+46 722-53 70 41
press@nextory.com

Nextory är en av Europas största streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Appen grundades 2015 av serieentreprenörerna Shadi Bitar och Ninos Malki. Sedan dess har bolaget utvecklats till en snabbväxande plattform som möjliggör obegränsad spridning av historier och kunskap i olika digitala format. Tillsammans med prenumeranterna delar Nextory en stor passion för litteratur i alla dess slag och strävar efter att vara en oberoende och självklar plats där alla enkelt hittar sina nästa historier. Något som går hand i hand med visionen att öka läsandet runt om i världen för att berika människors liv och därigenom bidra till ökat välmående, personlig utveckling och stärkt demokrati. Idag innehåller Nextorys katalog över 1 miljon titlar och appen finns tillgänglig på tio marknader runt om i Europa, med huvudkontor i Stockholm. Läs mer på www.nextory.com.

Taggar: