Själsfränden av Sofie Sarenbrant är sommarens mest populära bok på Nextory

Deckardrottningen Sofie Sarenbrants senaste bok “Själsfränden” är sommarens mest streamade bok bland Nextorys svenska prenumeranter. Denna sommar toppar även Jimmy Wallin listan som barnens favoritförfattare med titeln “Bamse på glömskans ö”.

På andraplats över sommarens mest populära böcker återfinns Mari Jungstedt med sin nya bok “Andra sidan månen”. Några bubblare på årets lista är också biografin “Markoolio, mörkret och den rosa bubblan” av Marko Lehtosalo & Gustav Gelin och “Mittlandet” som är den tredje delen i Johanna Mos deckarserie Ölandsbrotten.

Rösterna som toppar
Även i år ligger Katarina Ewerlöf i topp över de mest populära uppläsarna på Nextory, som vanligt tätt följd av Gunilla Leining och Anna Maria Käll. Marie Richardson och Mirja Turestedt är samtidigt några av de uppläsare som ökat mest i popularitet jämfört med föregående år.

Sommarens mest populära böcker 2022 - vuxna

3. Anna Maria Käll
4. Marie Richardson
5. Mirja Turestedt

Om kartläggningen: Kartläggningen är baserad på Nextorys egen statistik över antalet avslutade ljud- och e-böcker i Sverige från vecka 24 till 32 (13 juni-14 augusti 2022)

För mer information, vänligen kontakta:
Karolina Bjernefalk, presskontakt

Om Nextory: Nextory är en av Europas största streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Appen grundades 2015 av serieentreprenörerna Shadi Bitar och Ninos Malki. Sedan dess har bolaget utvecklats till en snabbväxande plattform som möjliggör obegränsad spridning av historier och kunskap i olika digitala format. Tillsammans med prenumeranterna delar Nextory en stor passion för litteratur i alla dess slag och strävar efter att vara en oberoende och självklar plats där alla enkelt hittar sina nästa historier. Något som går hand i hand med visionen att öka läsandet runt om i världen för att berika människors liv och därigenom bidra till ökat välmående, personlig utveckling och stärkt demokrati. Idag innehåller Nextorys katalog över 900 000 titlar och appen finns tillgänglig på tio marknader runt om i Europa, med huvudkontor i Stockholm. Läs mer på nextory.se.

Taggar: