• Nexus/

Nexus lanserar ny enklare och säkrare användarprogramvara för e-legitimationer

Report this content

Den välkända och populära programvaran för e-legitimation, Personal, lanseras nu i en helt ny version, Nexus Personal 4. Den nya klienten, med föregångarna iD2 Personal och SmartTrust Personal är enkel att ladda ner, installera och använda och har marknadens mest kraftfulla stöd för smarta kort. Nexus Personal 4 är den nya generationens klient för e-legitimationer.

Utvecklingen av Nexus Personal 4 har drivits i nära samarbete med de ledande bankerna i Norden. Handelsbanken är den första banken att erbjuda sina kunder den nya programvaran för sin Internetbank. Nexus Personal 4 lanseras i två versioner, en Online Edition med fokusering på enkelhet och litenhet för webbtjänster och en Enterprise Edition främst utvecklad för företags behov med integration i standardprogramvaror som Outlook, Office och Windows. Nexus Personal 4 Online Edition är en enkel, webbaserad klient för det stora flertalet användare. Med funktioner som Auto-Install och Auto-Update är den idealisk för webbtjänster som behöver kunna utnyttja användares e-legitimationer för inloggning och elektroniska underskrift. Enterprise Edition har ett kraftfullt stöd för integration i tredjepartsapplikationer, stöd för utvecklare att enkelt bygga in funktioner i egna programvaror, samt stöder de stränga krav som kan finnas kring juridiskt bindande elektroniska underskrifter. För en användare kan Nexus Personal 4 användas för att signera e-post, skapa elektroniska underskrifter på formulär eller kunna logga in på sin dator med hjälp av ett smart kort. Snabbfakta kring Nexus Personal 4: - Användarvänlig, liten filstorlek och enkel att installera. Minimerar supportkostnaden - Enkel uppdatering för att kunna lägga till stöd för t ex nya smarta kort - Ny arkitektur ökar användbarheten i olika webbläsare - Ökat skydd för e-legitimationer på fil - Nytt, användarvänligt användargränssnitt -”Vi ser två tydliga trender på marknaden för digitala identiteter. I webbaserade tjänster vill man kunna använda e-legitimationer för att identifiera kunder och medborgare på enklast möjliga sätt. Det skall vara enkelt att bygga en webbtjänst som använder sig av e-legitimationer. Det skall samtidigt vara ännu enklare för en användare att kunna gå in på en webbtjänst och identifiera sig eller kunna sätta en elektronisk underskrift på ett dokument. Med Nexus Personal 4 Online Edition behöver användaren inte kunna något om certifikat och annat” säger Thomas Holmström, CTO på Nexus, och fortsätter: -”Företag har ett något annorlunda behov. Vi ser många som nu går mot att använda ett identitetskort internt på företaget både som visuell ID-handling, för tillträde till lokaler genom inpassering och för att kunna skydda information i olika system. Genom att införa ett gemensamt behörighetskort i organisationen finns möjligheter att både hantera rätt behörigheter till rätt person vid rätt tid på ett kostnadseffektivt sätt och kunna stödja de olika informationssystem som företaget behöver kunna skydda, internt och extern. Till exempel vill företaget ge användare möjlighet att skicka signerad och krypterad e-post, logga in på datorerna och kanske använda samma kort för distansuppkopplingar. Nexus Personal 4 Enterprise Edition ger ett utmärkt stöd för dessa användningsområden”, avslutar Thomas Holmström. En utvärderingslicens av produkten finns att ladda ner från: http://techserv.nexuspartner.se FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA Thomas Holmström, CTO, Nexus Secured Business Solutions, Technology Nexus AB, telefon: 0709-27 83 20, e-post: mailto:thomas.holmstrom@nexus.se Malin Ridelius, produktchef, Nexus Secured Business Solutions, Technology Nexus AB, telefon: 0703-76 88 06, e-post: malin.ridelius@nexus.se