Nexus och BBS i samarbete när Norden går mot effektivare lösningar för digitala identitetstjänster

BBS (Bankenes BetalingsSentral AS) utökar nu sina tjänster för validering av digitala identiteter på den nordiska marknaden genom att inkludera alla stora svenska lösningar för digitala identiteter i sitt utbud (BankID, TeliaSonera ID och Nordea e-legitimation). BBS har valt informationssäkerhetsföretaget Nexus som partner för att möjliggöra implementeringen. Vidare kommer BBS att fortsätta komplettera sina valideringstjänster med andra nordiska leverantörers lösningar för digitala identiteter.

Marknaden för lösningar kring digitala identiteter växer. BBS expanderar nu sin närvaro på denna marknad genom att stödja de dominerande digitala identitetslösningarna som finns tillgängliga på den nordiska marknaden. BBS:s tjänster möjliggör för företag att använda policybaserade identifierings- och signeringslösningar för gränsöverskridande e-handel samtidigt som de stödjer olika valideringsplattformar baserade på exempelvis One-Time-Password och Public Key Infrastructure (PKI).

Att integrera teknik och stöd för tillämpning av digitala identiteter i en IT-infrastruktur är ofta associerat med höga kostnader och komplicerade processer. Nu när aktörer på den nordiska marknaden väljer att gå samman och integrera sina lösningar skapas goda förutsättningar att minimera detta.

- En viktig fråga för e-handelsleverantörer är att minimera kostnaden och komplexiteten samtidigt som höga krav på kvalité, säkerhet och service ska bevaras när konsumenten handlar över Internet. När vi nu utökar och förbättrar utbudet i våra tjänster kan vi erbjuda marknadens kanske bredaste portfölj för validering av digitala identiteter, säger Espen Hytta, affärsansvarig BBS.

BBS har valt informationssäkerhetsföretaget Nexus som partner för att implementera de svenska lösningarna. Nexus långa erfarenhet och goda rykte inom informationssäkerhetsbranschen i Norden och Europa gjorde valet enkelt.

- Att integrera våra lösningar för digitala identiteter i BBS:s tjänster är en intressant affärskonstellation där alla parter drar fördel i möjligheten att expandera närvaron på nya geografiska marknader. BBS-projektet har gett oss mycket positiva erfarenheter och jag hoppas att vårt samarbete kan utvecklas till att innefatta andra projekt inom området framöver, säger Patrik Svanström, tf VD, Technology Nexus Secured Business Solutions AB.