• Nexus/

Uttalande från styrelsen i Technology Nexus AB med anledning av uppköpserbjudande från Ponderus Technology AB avseende utestående aktier i Technology Nexus AB

Bakgrund
Detta uttalande är utfärdat av styrelsen för Technology Nexus AB (publ) ("Nexus" eller "Bolaget") med hänvisning till Nasdaq OMX Stockholms regler om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden (”Budreglerna”).

Ponderus Technology AB (”Ponderus Technology”) ägde per den 24 april 2009, 2.507.354 aktier i Nexus motsvarande 52,4 procent av kapitalet och rösterna i Bolaget. Därutöver kontrollerar Ponderus Technology, genom optionsavtal och oåterkalleliga förpliktelser, 228.517 aktier i Nexus motsvarande 4,8 procent av kapitalet och rösterna i Nexus. Sammanlagt äger och kontrollerar således Ponderus Technology 57,2 procent av samtliga utestående aktier och röster i Nexus.

Ponderus Technology lämnade den 3 april 2009 ett s.k. budpliktsbud i enlighet med 3 kap. lag (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden avseende samtliga aktier i Nexus, vars aktier är noterade på Nasdaq OMX Stockholm.

Av Ponderus Technologys pressmeddelande daterat 3 april 2009 framgår att Nexus aktieägare erbjuds att avyttra sina aktier till Ponderus Technology för elva (11) kronor kontant per aktie (”Erbjudandet”).

Styrelsen har anlitat Evli Bank Plc (”Evli Bank”) som finansiell rådgivare i ärendet.

Styrelsens rekommendation
Styrelsen i Nexus har utvärderat Erbjudandet samt dess villkor baserat på informationen i Ponderus Technologys erbjudandehandling. I styrelsens utvärdering av Erbjudandet och i dess överväganden kring denna rekommendation, har styrelsen tagit i beaktande Nexus nuvarande ställning och framtida potential samt övriga faktorer som styrelsen anser är relevanta i dess utvärdering av Erbjudandet:

- Verksamhetsåren 2008 har för Nexus präglats av en renodling av Bolaget då bl. a. konsultverksamheten avyttrades under andra kvartalet 2008. Nexus båda affärsområden, e-Security Solutions och Messaging Solutions, har sedan Q 3 2008 visat ett positivt rörelseresultat på EBITDA nivå och ett positivt operationellt kassaflöde.

- Vidareutvecklingen av Nexus id-lösningar på huvudmarknaderna Norden, Tyskland och Asien fortsätter och bedöms ha fortsatt god potential i takt med att användandet av e-legitimation utvecklas. Investeringarna i produktutveckling kommer att öka väsentligt under 2009 för att kunna lansera nya produkter och tjänster inom samtliga produktområden. Dessa investeringar bedöms ge möjligheter till ökad försäljning under främst 2010.

- Styrelsen menar att Nexus är väl positionerat att öka sitt produktutbud och omsättning.

Ponderus Technologys Erbjudande är lämnat med hänsyn till budpliktsreglerna. Det kan antas att Erbjudandet inte är ett uttryck för vad Ponderus Technology egentligen anser om Bolagets värde.

Mot bakgrund av detta är styrelsen av uppfattningen att Erbjudandet inte återspeglar det fulla värdet på Nexus.

Nexus styrelse rekommenderar därför aktieägarna att inte acceptera Erbjudandet.

Evli Bank Plc har avgivit ett utlåtande, s.k. fairness opinion, till styrelsen. Det är Evli Banks bedömning, per dagen för detta utlåtande, att Erbjudandet inte är skäligt ur ett finansiellt perspektiv för innehavare av aktier i Nexus. Detta utlåtande bifogas.
Enligt informationen i erbjudandehandlingen avser Ponderus Technology att genomföra en avnotering av Nexus från Nasdaq OMX Stockholm.
Styrelsen vill uppmärksamma aktieägarna på att ägarbilden i Bolaget riskerar att bli än mer koncentrerad efter ett genomförande av Erbjudandet. Detta kan antas medföra en begränsad likviditet i Nexus-aktien, vilken kan ha en negativ effekt på aktiens kursutveckling framöver.

Baserat på informationen i Ponderus Technology erbjudandehandling gör styrelsen bedömningen att ett genomförande av Erbjudandet inte kommer att ha någon avgörande inverkan på sysselsättningen eller på de platser där Nexus bedriver sin verksamhet. Vidare anger Ponderus Technology i erbjudandehandlingen att de stödjer den strategiska omstruktureringen som Nexus ledning bedriver.

Stockholm den 28 april 2009

Technology Nexus AB (publ)