Nässjö väljer NFO-teknik till kommunens VA-verk

Nässjö Affärsverk har valt att använda frekvensomriktare med NFOs störningsfria sinusteknik i kommande om- och tillbyggnationer i en av kommunens VA-anläggningar. Med NFO-tekniken kommer man att kunna göra en mer kostnadseffektiv lösning än om man valt konventionell teknik.

I kommunens VA-anläggning använder man idag en on/off-funktion för att starta/stänga pumparna men denna skapar en våg av avloppsvatten genom verket vilket kan störa sedimentationen. Genom att varvtalsstyra pumparna uppnår man ett jämnt flöde. Med NFOs störningsfria omriktare behöver Nässjö Affärsverk inte gräva ner ny avskärmad kabel den 75 meter långa sträckan fram till pumparna vilket innebär betydande kostnadsbesparingar.

- På NFO Drives har vi drivit en målmedveten satsning på VA-verk och det känns bra att ytterligare en kommun nu insett fördelarna med vår teknik, säger Johan Johansson, VD på NFO Drives. - Sedan tidigare har bland annat Karlskrona kommun och Strömstads kommun valt att använda vår omriktare NFO Sinus i sina anläggningar. Fler kommuner utvärderar NFO-tekniken och beslutet från Nässjö kommun innebär ytterligare en bekräftelse på att vår satsning inom VA-området är rätt.

Johan Johansson, VD NFO Drives AB, tel 0454-200330
e-post johan.johansson@nfodrives.se

är ett svenskt cleantech-företag, som utvecklar och tillverkar frekvens­omriktare för störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av ventilations- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives patenterade teknik kan ge energi­besparingar på upp till 70 procent utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.