NFO DRIVES AB (Publ.) Bokslutskommuniké 2022

Kvartal 4 2022

➢ Nettoomsättningen ökade organiskt med 26% till 11,4 Mkr vilket gör kvartal 4 2022 till det enskilt starkaste kvartalet i bolagets historia.

➢ Bruttovinsten ökade till 2,6 Mkr (2,1Mkr), bruttomarginalen uppgick till 22,4% (22,5%)

➢ Resultat före skatt var nära oförändrat -0,9 Mkr (-0,8 Mkr)

➢ En reducering av kundfordringar bidrog till att kassaflödet var starkare Kv 4 jämfört med jämförelseåret -0,3 Mkr (-2,5 Mkr)

Helår 2022

➢ Nettoomsättningen ökade till rekordhöga 42,5 Mkr (35,7 Mkr), den organiska tillväxten uppgick till 24,5%

➢ Bruttovinsten var närmast oförändrad 8,3 Mkr (8,4 Mkr), bruttomarginalen uppgick till 19,6% (23,6%)

➢ Resultat före skatt försämrades och uppgick till -1,4 Mkr (-0,8 Mkr)

➢ Bolaget hade ett positivt kassaflöde på 1,7 Mkr (10,5 Mkr) under 2022, främst på grund av en minskning av kundfordringar. Jämförelseåret påverkades av en nyemission på 14 Mkr.

Kvartal 4

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 11,4 (11,2) Mkr, en nominell ökning med ca 2 procent i förhållande till motsvarande period förra året. Dock så ingick de i faktureringen för kvartal 4 2021 en post om ca 1,9 Mkr som avsåg vidarefakturering till underleverantör. Med avdrag för denna ej resultatpåverkande post under kvartal 4 2021 steg faktureringen organiskt med ca 26 procent i kvartal 4 2022. Rörelseresultatet efter avskrivningar (EBIT) försämrades till -1,2 MKr (-0,8), vilket till stor del beror på kraftiga ökningar av komponent- och transportkostnader, som trots genomförda prishöjningar ännu inte har kunnat kompenseras för. Planenligt ökande utvecklingskostnader bidrog också till kvartalets förlust. Positiva valutaeffekter och ett stort positivt finansnetto ledde till att den redovisade förlusten före skatt kunde begränsas.

Helåret 2022

Trots ett mycket turbulent år med komponent- och leveransproblem samt en något lägre leveranser till några större kunder ökade omsättningen med 16 procent till 42,5 Mkr (35,7). Bortsett från den vidarefakturering som skedde under kvartal 4 2021 var den organiska ökningen ca 25 procent. Rörelseresultatet efter avskrivningar uppgick till – 2,1 Mkr (-0,1) och resultat före skatt uppgick till -1,4 Mkr (-0,1). Resultatförsämringen beror på ovannämnda faktorer. Till följd av främst lägre kundfordringar kunde dock bolaget redovisa ett positivt kassaflöde under året och stärka bolagets likvida medel. Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas.

VD kommentar

NFO Drives fortsätter att växa organiskt och redovisar försäljningsmässigt det överlägset bästa året i bolagets historia. Med en 25 procentig ökning av omsättningen (om hänsyn tas till den vidarefakturering till underleverantör som skedde i kvartal 4 2021) överträffar vi vår egen prognos om en tillväxt om 20 procent. Av årets ökning bedömer jag att mer än hälften är en volymeffekt och resten beror på prishöjningar och valuta. Vi avslutar också året med en större orderbok än normalt och har än så länge inte känt av någon makroekonomisk motvind. Vi har under året fått en rad nya kunder – både i Sverige och internationellt – vilket gör att vår breda kundbas av återkommande kunder ökar. I likhet med vad jag tidigare skrivit tenderar problemen med EMC-störningar av flera skäl bli ett allt större problem, där våra produkter har unika egenskaper för att avhjälpa problematiken. Behovet av energieffektiviseringar är också något som gör att våra produkter vinner mark. Vi kan också glädja oss åt att vi under året fick två nya OEM-kunder i form av Roxell NV samt INOX Air GmbH. Under början av 2023 tillkom dessutom Medicvent AB. I alla tre fallen har beslutet om ett samarbete med oss föregåtts av en lång provperiod och konkurrens med andra företag. Att utöka skaran av företag, där vår komponent är en vital del i deras systemerbjudande, har länge varit en viktig målsättning för oss. Vi kan därigenom minska volatiliteten i vår försäljning men också växa tillsammans med framgångsrika företag. Vad gäller resultatutvecklingen finns det vissa skäl att vara mindre nöjd. Vi redovisar en sämre bruttomarginal än under 2021 och för helåret en förlust före skatt om 1,4 Mkr. Det finns framförallt två skäl till den negativa resultatutvecklingen. Först och främst har vi under hela året legat steget efter för att kompensera för skenande kostnader. Till följd av vår storlekhar vi inte heller varit en prioriterad kund hos våra leverantörer, vilket lett till kostsamma speciallösningar för att överhuvudtaget kunna leverera. Det andra skälet till resultatförsämringen är att vi helt planenligt - efter nyemissionen 2021 - ökat utvecklingskostnaderna. De uppgick till 3,4 Mkr och innebär en ökning med mer än 25 procent i förhållande till föregående år. Dessa kostnader förväntas fortsätta under 2023. I likhet med tidigare är det kostnader som tas direkt via resultaträkningen. Till följd av en positiv utveckling av rörelsekapitalet med en betydligt lägre nivå av kundfordringar kunde vi under året redovisa ett positivt kassaflöde och därmed öka bolagets likvida tillgångar till 17,5 Mkr. I likhet med tidigare saknar vi finansiella skulder.

Ny produktfamilj anpassad till marknaden

Bolagets stora fokus är för tillfället att utveckla produkter med de funktioner som vi identifierat att marknaden efterfrågar. Vi driver för närvarande ett antal större utvecklingsprojekt. Konsultfirman AFRY har ansvaret för att ta fram modeller med en lägre tillverkningskostnad. Med den volymökning vi ser framför oss är detta en mycket viktig del av våra möjligheter att erbjuda ett attraktivt erbjudande och samtidigt förbättra marginalen. Via en annan mindre konsultfirma pågår arbetet för att utveckla motorstyrningen för lägre effekter samt vidga funktionalitet och användningsområde. Dessutom har vi konsulter i världsklass som utvecklar mjukvara för att våra frekvensomriktare även ska kunna styra permanentmagnetmotorer. Vidare fortsätter arbetet med att fler av våra produkter ska få en UL-certifiering (Underwriters Laborities), vilket gör det möjligt för våra OEM-kunder att använda sig av våra produkter vid försäljning till länder som USA. Jag förväntar mig dessa utvecklingsprojekt kommer att visa sig i vårt produkterbjudande inom en överskådlig framtid. Förutom de konsulter vi för närvarande anlitar har vi dessutom beslutat att förstärka vår egen utvecklingsavdelning och kommer vid halvårsskiftet att ha tre personer anställda inom området. Även om detta ökar den fasta kostnadsmassan i företaget upplever jag det som nödvändigt för att utveckla och anpassa vårt produkterbjudande till marknaden, men även upprätthålla ett nära samarbete med våra OEM-kunder.

Framtidsutsikter

Även om utvecklingskostnaderna under året kommer att stiga ytterligare är jag mer övertygad än någonsin om att detta är välinvesterade medel. Vad gäller de tre senare projekten är de initierade av flera kunder, som förklarat sig beredda att avsevärt öka sina inköp när nya produkter och certifiering är klara. Jag är därför övertygad om att vi har potential att både öka försäljningen avsevärt samt minska tillverkningskostnaderna och därmed öka bruttomarginalen när den fulla effekten slår igenom.
För innevarande år prognostiserar vi en fortsatt ökning av omsättningen med omkring 20 procent. Vidtagna prishöjningar vid årsskiftet samt en något lugnare kostnadsutveckling gör att vi har goda förhoppningar om att nå en högre bruttomarginal under året. Vi har produkter som gynnas av ändrad lagstiftning och behovet av ökad energieffektivisering samtidigt som vi har ett växande antal OEM-kunder, en stor kassa samt stora utvecklingsprojekt nära fullbordan. Trots osäkerhet om konjunkturen, är jag därför mycket konfident inför framtiden.

Denna rapport har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer. Nästa rapport, Årsredovisning, publiceras 31 mars 2023. Kvartalsrapport 1 publiceras 14 april 2023. Årsstämma sker 28 april 2023 Ingen utdelning kommer att föreslås.

johan.braun@nfodrives.se

Bolaget utvecklar och tillverkar frekvens­omriktare för störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av ventilations- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives patenterade teknik kan ge energi­besparingar på upp till 70 procent utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.