NFO Drives AB (publ.) Delårsrapport 2023-01 - 2023-06

Kvartal 2 2023 i korthet

• Nettoomsättningen ökade organiskt med 19,4% till 13,4 Mkr vilket gör kvartal 2 2023 till det enskilt starkaste kvartalet i bolagets historia.
  • Bruttovinsten ökade till 2,7 Mkr (1,5 Mkr), bruttomarginalen ökade till 20,3% (12,9%)
  • Resultat före skatt ökade till 0,3 Mkr (-0,9 Mkr)
  • Genom ökande kundfordringar uppgick kassaflödet för perioden till -3,1 Mkr (0,4 Mkr)

Kvartal 2 2023 i korthet

• Resultat före skatt ökade till 0,3 Mkr (-0,9 Mkr)

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 13,4 Mkr (11,2 Mkr), en ökning med ca 19% i förhållande till motsvarande period förra året. Efterfrågan på bolagets produkter fortsätter att vara mycket god men komponentläget gjorde att planerade leveranser försenades. Bruttomarginalen i kvartalet om ca 20% fortsätter att vara avsevärt lägre än bolagets målsättning, vilket huvudsakligen förklaras av den försvagade svenska kronan samt fortsatta prisökningar på ingående komponenter.

Dessutom belastas resultatet av planenligt stigande utvecklingskostnader (vilka fortsätter att tas direkt via resultaträkningen) samt ökade kostnader för administration och marknadsföring. Resultatet efter avskrivningar förbättrades och uppgick till -0,3 Mkr (-1,1 Mkr). Likvida medel uppgick vid kvartalsskiftet till 13,7 Mkr utan några finansiella skulder.

Första halvåret 2023 i korthet

• Nettoomsättningen ökade organiskt med 24,7% till rekordhöga 24,6 Mkr (19,7 Mkr).
  • Bruttovinsten ökade till 5,1 Mkr (3,4 Mkr), bruttomarginalen stärktes till 20,7% (17,3%)
  • Resultat före skatt ökade till 0,3 Mkr (-1,2 Mkr)
  • Genom förändringar i rörelsekapital försämrades kassaflödet för perioden till -3,7 Mkr (1,1 Mkr)

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 24,6 Mkr (19,7 Mkr), en ökning med ca 25% i förhållande till motsvarande kvartal förra året. Bruttomarginalen uppgick till 21%. Resultatet efter avskrivningar förbättrades till -0,5 Mkr (-1,4 Mkr).

VD kommentar

Efter en mycket stark start på försäljningen under första kvartalet var utvecklingen något lugnare under Q2. Jag är ändå stolt över att kunna redovisa en omsättningsökning om ca 19%, vilket innebär att vi uppnått den högsta försäljningssiffran för ett enskilt kvartal under bolagets historia. Vad avser försäljningen under det första halvåret var det med marginal den högsta siffran som uppnåtts under ett enskilt första halvår. Jag vill också framhålla att det främsta problemet i kvartalet inte har varit efterfrågan utan komponentbrist som förhindrat leveranser.  Vi fortsätter genom kontakt med potentiella kunder i stort sett varje vecka få bevis på att intresset för vår teknik ökar.  Det ansträngda komponentläget fortsätter dock, som nämnts ovan, vara hämmande för våra möjligheter att leverera.

Under kvartalet har avtal slutits med en välkänd distributör inom vårt teknikområde i Nederländerna i form av Hiflex Automatiseringstechniek B.V..  Avtalet har redan visat sig innebära att vi kan nå ut till helt nya kundgrupper och genomslaget är mycket uppmuntrande. Jag hoppas att under innevarande kvartal kunna presentera åtminstone ett nytt liknande avtal med en distributör på en viktig europeisk marknad, där vi för närvarande inte är aktiva. Detta bidrar till att jag känner mig mycket konfident i att det intensiva och kostsamma utvecklingsarbete som för närvarande sker också ska betala sig genom att få in nya kunder.

Bruttomarginalen om ca 20% under kvartalet fortsätter att vara en besvikelse. Om vi under de senaste två åren har kunnat peka på galopperande komponentpriser, som vi först i efterhand kunnat kompensera oss för, är det nu försvagningen av kronan som utgör det stora problemet. Även om en del av faktureringen sker i euro kan vi med nästan alla komponentinköp i USD inte fullt ut kompensera oss. Vi kommer därför att vidta ytterligare prishöjningar som gör att vi kan komma tillbaka. På längre sikt har vi som tidigare kommunicerat betydligt högre mål.

Utvecklingskostnaderna (vilka alla tas via resultaträkningen) men även andra rörelsekostnader fortsätter planenligt att öka i enlighet med den utvecklingsplan som är fastställd. Kvartalets rörelseförlust efter avskrivningar om 0,3 Mkr utgör därför inte enligt min mening ett orostecken. Kronförsvagningen och ett högre ränteläge har haft en mycket positiv inverkan på vårt finansnetto, vilket gör att vi kan redovisa ett positivt resultat efter finansiella poster om 0,3 Mkr. Till följd av en negativ utveckling av rörelsekapitalet med ökade kundfordringar blev bolagets kassaflöde dock negativt i kvartalet. Bolagets finansiella situation fortsätter dock att vara mycket god med likvida medel – utan finansiella skulder – om knappt 14 MSEK.

Till kvartalets glädjeämnen hör att våra olika utvecklingsprojekt, som vi beskrivit utförligt tidigare, löper i fas med vår detaljerade tidsplan och dessutom i linje med vår budget för de olika projekten. Målsättningen är alltså fortfarande att under slutet av året börja lansera NFO Optimal med en rad nya – av kunderna efterfrågade – funktioner.

Vi bibehåller fortsatt en prognos om en omsättningsökning för helåret om 20%, där osäkerheten inte främst beror på efterfrågan utan på komponentbristen. Jag framhöll redan i början av året att 2023 resultatmässigt skulle bli något av ett mellanår, präglat av stora utvecklingskostnader men även av kostnader för uppskalning av verksamheten inför en högre verksamhetsnivå. När vi nu summerar det första halvåret och kan redovisa ett positivt kassaflöde före rörelsekapitalförändringar, upplever jag det som en framgång. Vi står fortsatt finansiellt starka och förhoppningsvis kommer nya produkter och nya marknader under 2024 och framför allt 2025 skapa ett mycket bättre läge för lönsam tillväxt.

Johan Braun / VD

Denna rapport har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer. Nästa rapport, Kvartalsrapport 3 publiceras 12e oktober 2023

johan.braun@nfodrives.se

Bolaget utvecklar och tillverkar frekvens­omriktare för störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av ventilations- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives patenterade teknik kan ge energi­besparingar på upp till 70 procent utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.