NFO Drives AB (publ.) Delårsrapport 2023-01 2023-09

NFO Drives AB (publ.) Kvartal 3

Kvartal 3 2023 i korthet

• Nettoomsättningen ökade organiskt med 1,8% till 11,5 Mkr
  • Bruttovinsten minskade till 2,0 Mkr (2,4 Mkr), bruttomarginalen minskade till 17,5% (21,2%)
  • Resultat före skatt minskade till -1,0 Mkr (0,6 Mkr)
  • Kvartalets kassaflöde från den löpande verksamheten försämrades till följd av rörelseförlusten och uppgick till -0,9 Mkr (1,0 Mkr)

Kvartal 3 2023 i korthet

• Nettoomsättningen ökade organiskt med 1,8% till 11,5 Mkr
  • Resultat före skatt minskade till -1,0 Mkr (0,6 Mkr)

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 11,5 Mkr (11,3 Mkr), en ökning med ca 2% i förhållande till motsvarande period förra året. Efter en mycket stark inledning på året har vi börjat se en större försiktighet hos våra kunder. Bruttomarginalen i kvartalet om endast ca 18% beror på en mix av faktorer såsom en felaktig komponent i en leverans som ledde till en reklamation, oförmånlig produktmix samt den svenska kronans fortsatta negativa utveckling mot den amerikanska valutan.

Förutom planenligt stigande utvecklingskostnader (vilka fortsätter att tas direkt via resultaträkningen) tyngs rörelsekostnaderna av reservering för krav från skattemyndigheten på betalning för tidigare års för lågt inbetalda arbetsgivaravgifter. Resultatet före skatt uppgick till -1,0 Mkr (0,6 Mkr). Likvida medel uppgick vid kvartalsskiftet till 12,7 Mkr utan några finansiella skulder.

Kvartal 1-3 2023 i korthet

• Nettoomsättningen ökade organiskt med 16,3% till 36,1 Mkr (31,1 Mkr).
  • Bruttovinsten ökade till 7,3 Mkr (5,9 Mkr), bruttomarginalen stärktes till 20,7%  (19,0%)
  • Resultat före skatt uppgick till -0,7 Mkr (-0,6 Mkr)
  • Genom förändringar i rörelsekapital försämrades kassaflödet från den löpande rörelsen för perioden till -4,5 Mkr (2,2 Mkr)

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 36,1 Mkr (31,1 Mkr), en ökning med ca 16% i förhållande till motsvarande kvartal förra året. Bruttomarginalen uppgick till ca 21%. Resultatet före skatt uppgick till -0,7 Mkr (-0,6Mkr).

VD kommentar

Efter en mycket stark start på vår försäljning under första halvåret – med en ökning på nästan 25% och komponentbrist som det stora problemet – var efterfrågan betydligt svagare under Kv3. Den ekonomiska avmattningen i både Sverige och Europa har satt sina spår hos våra kunder och försäljningen steg endast marginellt. Den största påverkan märker vi av från kunder relaterade till installation och byggbranschen, där det inom vissa områden verkar vara mindre aktivitet. Lyckligtvis har vi vår största exponering mot betydligt mer stabila sektorer såsom livsmedel, försvar och infrastruktur men vi kan ändå se ett genomslag. Det osäkra konjunkturläget syns också i ett färre antal förfrågningar från potentiella kunder, men vi har fortsatt ett stort antal intressanta pågående samtal.

Förutom den svagare efterfrågan drabbades vi under kvartalet av två större negativa engångsposter. Under första halvåret hade vi en bruttomarginal på ca 21%. En siffra, som jag tidigare kommenterat som långt under vår målsättning, men som under 2022 och även i år påverkats av svårigheter att få kompensation för stigande komponentpriser och den svaga svenska kronan. Under Kv3 försämrades denna marginal ytterligare till under 18% till följd av en rad händelser. Störst effekt kom från en felaktig komponent som ledde till en större reklamation från en viktig kund, vilket i sin tur avsevärt ökade kostnaderna och därmed försämrade marginalen. Jag upplever detta som en engångshändelse med låg sannolikhet för en återupprepning. Under kvartalet fortsatte dollaruppgången gentemot den svenska kronan att påverka kostnaden för våra komponentinköp. Till det ska läggas en oförmånlig produktmix i kvartalet.

Inte bara bruttoresultatet utan även rörelsekostnaderna utvecklades åt fel hål. Den stora anledningen är att vi drabbats av krav på betalning av för lågt inbetalda arbetsgivaravgifter för två år tillbaka. Vi har med stöd av expertis inom området under denna period enbart betalat halva arbetsgivaravgiften för den personal som vi anser är verksam inom forskning och utveckling. Detta har i efterhand inte godkänts av skattemyndigheterna och vi har därför drabbats av återbetalningskrav om drygt 0,4 Mkr. Ett lågt bruttoresultat tillsammans med detta och planenligt stigande utvecklingskostnader (vilka under kvartalet var dubbelt så höga som för ett år sedan) ledde till en rörelseförlust om ca 1 Mkr. Det är ett betydande belopp för ett företag av vår storleksordning, men som framgår ovan är det i hög grad relaterat till två händelser som förhoppningsvis är av engångskaraktär. Trots det inträffade fortsätter bolagets finansiella situation att vara mycket god med likvida medel – utan finansiella skulder – om knappt 13 MSEK.

Till kvartalets glädjeämnen hör att våra olika utvecklingsprojekt fortsätter i fas med vår detaljerade tidsplan och dessutom i linje med vår budget för de olika projekten. Ett av dessa projekt är nu klart i och med att våra frekvensomriktares mjukvara nu även kan styra s k permanentmagnetmotorer, en typ av motorer som är mer energieffektiva med stor framtida potential. Under slutet av kvartalet har en stor tysk tillverkare inom verkstadsindustrin påbörjat testningen av denna produkt. Vi har stora förväntningar på ökad försäljning redan under 2024 vid en positiv utvärdering, inte bara från denna potentiella kund. Nästa utvecklingsprojekt att gå mål utgörs av en rad nya – av kunderna efterfrågade – funktioner på vår storsäljande produkt NFO Optimal. Lanseringen av den uppgraderade produkten beräknas kunna ske under innevarande kvartal. Vi kan också glädja oss åt att vi på halvtid lyckats knyta Lars Thomasson till vår utvecklingsavdelning. Han har en bakgrund från Nibe och jag bedömer att vi därmed bland annat kan öka vårt erbjudande mot den expansiva värmepumpmarknaden.

Efter ett omtumlande kvartal är ödmjukhet och försiktighet från vår sida påkallad. Vi har förvisso en god orderstock och i huvudsak stabila kunder, men bedömer att tidigare prognostiserade 20% omsättningsökning för helåret inte kommer att kunna nås. En mer realistisk prognos i dagsläget är en ökning med ca 10%. Marginalmässigt bör Kv4 dock kunna bli ett bättre kvartal än det föregående. Vi har genomfört prishöjningar på våra listpriser från 1/10 för att kompensera oss för kronförsvagningen och diskussioner pågår med våra större OEM-kunder om motsvarande förändringar. När vi blickar framåt har den ekonomiska osäkerheten ökat, men med ett stort antal av våra utvecklingsprojekt under färdigställande, och därmed nya produkter efterfrågade av kunderna, ligger vägen mot en betydligt högre omsättningsnivå och marginaler fortsatt öppen.

Denna rapport har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer. Nästa rapport, Bokslutskommuniké publiceras 16e Februari 2024.

johan.braun@nfodrives.se

Bolaget utvecklar och tillverkar frekvens­omriktare för störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av ventilations- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives patenterade teknik kan ge energi­besparingar på upp till 70 procent utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.