NFO Drives AB (publ) Kvartalsrapport 2 2024

Kvartal 2 2024

• Nettoomsättningen minskade till 11,0 Mkr (13,4 Mkr) jämfört med jämförelsekvartalet 2023
  • Bruttovinsten minskade till 2,5 Mkr (2,7 Mkr), motsvarande en bruttomarginal på 23,5% (20,3%)
  • Resultat före skatt uppgick till -0,9 Mkr (0,3 Mkr)
  • Kassaflödet förbättrades till -0,2 Mkr (-3,1 Mkr).

Kvartal 2 2024

• Resultat före skatt uppgick till -0,9 Mkr (0,3 Mkr)
  • Kassaflödet förbättrades till -0,2 Mkr (-3,1 Mkr).

Kvartal 2 2024

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 11,0 Mkr (13,4 Mkr), en minskning med 17,9 procent i förhållande till motsvarande period förra året vilket var det starkaste enskilda kvartalet i bolagets historia. Bruttomarginalen ökade till 23,5% (20,3%), Bruttomarginalen var den högsta på flera år. Rörelseresultatet efter avskrivningar (EBIT) försämrades till -0,6 Mkr (-0,3 Mkr), främst förklarat av lägre omsättning jämfört med rekordkvartalet. Negativa valutaeffekter försämrade nettoresultatet till -0,9 (0,3) Mkr.

Kvartal 1-2 2024

• Nettoomsättningen minskade till 21,9 Mkr (24,6 Mkr) jämfört med jämförelsekvartalen 2023
  • Bruttovinsten minskade marginellt till 5,0 Mkr (5,1 Mkr), vilket motsvarar en bruttomarginal på 22,7% (20,7%)
  • Resultat före skatt uppgick till -1,2 Mkr (0,3 Mkr)
  • Kassaflödet förbättrades till -1,7 Mkr (-3,7 Mkr).

Kvartal 1-2 2024

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 21,9 Mkr (24,6 Mkr), en minskning med ca 11 procent i förhållande till den starka starten på 2023. Vi såg positiva effekter på bruttomarginalen under slutet av halvåret vilket ledde till en förbättring till 22,7% (20,7%). Rörelseresultatet efter avskrivningar (EBIT) försämrades till -1,4 Mkr (-0,5 Mkr), främst förklarat av lägre omsättning och högre utvecklingskostnader jämfört med 2023.

VD kommentar

Det andra kvartalet 2024 ser vi svag efterfrågan både i Sverige samt vår viktiga marknad Tyskland.  NFO fortsätter att utveckla vår nya produktfamilj enligt plan. NFO når inte omsättningen från rekordkvartalet (Kv.2) 2023, men vi överträffade föregående kvartal (Kv.1 2024).

En av de mest glädjande nyheterna under kvartalet är de tydliga förbättringarna i bruttomarginalen. Detta beror främst på högre volymer av Optimal 2,2kW som har möjliggjort något lägre inköpspriser. Vi ser fortsatt positivt på ytterligare marginalförbättringar under kommande period, då det lägre inköpspriset nu kommer att påverka hela kvartalet istället för endast halva som i kvartal 2. På sikt hoppas vi kunna uppnå samma marginalförbättring med den övriga produktmixen när vi är färdiga med den pågående produktutvecklingen.

Produktutvecklingen går fortsatt enligt plan, för 18,5kW-modellen samt 5,5kW har vi kommit längst och hoppas kunna förbereda för produktion under andra halvåret. Utvalda kunder kommer även under andra halvåret att påbörja utprovning av våra nya modeller. Vi räknar med att börja serie leverera dessa modeller under 2025.

Efter god kundrespons har vi under kvartalet påbörjat full produktion av vår 1-fas till 3-fasmodell, som tidigare endast sålts i mindre skala till utvalda kunder. Även om vi inte förväntar oss stora volymer omedelbart från denna produkt, är den kritisk för att säkerställa att vi kan tillgodose våra kunders behov av frekvensomriktare fullt ut.

NFO välkomnar även HC PS som ny kund, HC PS tillverkar ventilationssystem för parkeringsgarage och har köpt produkter av NFO för ca 0,9MSEK sen hösten 2023. HC PS uppskattar NFO´s produktegenskaper som avsaknad av jordströmmar samt förenklad installation. HC PS beräknas kunna köpa NFO produkter för över 4 MSEK när vårt sortiment är moderniserat med nya efterfrågade funktioner.

För att minimera effekterna av en tuff marknadssituation har vi gjort vissa kostnadsbesparingar vilka kommer att synas i det tredje kvartalet. Trots nämnda utmaningar på kort sikt ser vi positivt på framtiden på längre sikt och fortsätter därför att investera i produktutveckling för att möta våra kunders behov och säkra långsiktig tillväxt. Vi är dock försiktiga inför resten av året och avstår från att ge prognoser på grund av osäkerheten på marknaden.

VD, Johan Braun

Denna rapport har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer. Nästa rapport, Kvartalsrapport 3 publiceras 16 oktober 2024.

johan.braun@nfodrives.se

Bolaget utvecklar och tillverkar frekvens­omriktare för störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av ventilations- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives patenterade teknik kan ge energi­besparingar på upp till 70 procent utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.