NFO Drives AB (publ) Kvartalsrapport 3 2024

NFO DRIVES AB (Publ.)
Org.nr 556529–9293

Kvartal 3 2024 i korthet
➢ Nettoomsättningen minskade till 9,4 Mkr (11,5 Mkr) jämfört med jämförelsekvartalet 2023
➢ Bruttovinsten ökade till 2,8 Mkr (2,0 Mkr), motsvarande en bruttomarginal på 29,5% (17,5%)
➢ Resultat före skatt uppgick till 0,3 Mkr (-1,0 Mkr)
➢ Kassaflödet förbättrades till 1,7 Mkr (-0,9 Mkr)

Kvartal 3 2024 i korthet
➢ Resultat före skatt uppgick till 0,3 Mkr (-1,0 Mkr)
➢ Kassaflödet förbättrades till 1,7 Mkr (-0,9 Mkr)

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 9,4 Mkr (11,5 Mkr), en minskning med cirka 18 procent jämfört med samma period föregående år.
Bruttomarginalen ökade till 29,5 % (17,5 %), vilket är den högsta nivån på flera år. Rörelseresultatet efter avskrivningar (EBIT) förbättrades till 0,3
Mkr (-1,0 Mkr), vilket främst förklaras av förbättrad bruttomarginal och överlag lägre kostnader.

Kvartal 1-3 2024 i korthet
➢ Nettoomsättningen minskade till 31,3 Mkr (36,1 Mkr) jämfört med jämförelseperioden 2023
➢ Bruttovinsten ökade något till 7,8 Mkr (7,3 Mkr), vilket motsvarar en bruttomarginal på 24,7% (19,4%)
➢ Resultat före skatt uppgick till -1,0 Mkr (-0,7 Mkr)
➢ Kassaflödet förbättrades till 0,0 Mkr (-4,6 Mkr)
Nettoomsättningen för perioden uppgick till 31,3 Mkr (36,1 Mkr), en minskning med cirka 13 procent i jämförelse med den starka inledningen av
2023. Under slutet av rapportperioden såg vi positiva effekter på bruttomarginalen, vilket resulterade i en förbättring till 24,7 % (19,4 %). Trots den
lägre omsättningen förbättrades rörelseresultatet efter avskrivningar (EBIT) något till -1,1 Mkr (-1,3 Mkr), vilket huvudsakligen beror på en förstärkt
bruttomarginal.

VD kommentar
Under det tredje kvartalet 2024 har vi fortsatt att se tecken på svagare efterfrågan, både på den svenska marknaden och i Tyskland, som är en viktig region för oss. Framförallt har nedgången drabbat installations- och jordbrukssektorerna, vilket vi tidigare rapporterat om. Trots en minskad omsättning jämförtmed 2023, gläder det oss att vi lyckats vända trenden och visa ett positivt resultat för kvartalet. Detta är ett direkt resultat av vår
stärkta marginal och genomgående lägre kostnader. En av de mest positiva händelserna under kvartalet är den betydande förbättringen av vår bruttomarginal. Som vi tidigare nämnt, är denna förbättring främst driven av högre volymer av
Optimal 2,2kW-modellen, där vi har implementerat kostnadsbesparande åtgärder genom en ny design. Kvartalet har även präglats av en fördelaktig produktmix, med en större andel produkter med hög marginal. På längre sikt ser vi möjligheter att implementera liknande marginalförbättringar även i resten av vår produktportfölj när vi slutför den pågående produktutvecklingen.

Utvecklingen av våra nya produkter fortskrider enligt plan, där vi har nått långt med våra 5,5 och 18,5kW-modeller. Vi räknar med att inom kort
inleda tester tillsammans med utvalda kunder och under 2025 påbörja serieleveranser.
Efter betydande utmaningar med brutna leveranskedjor och höjda komponentpriser de senaste åren, befinner vi oss nu i mer balans, vilket fått
genomslag. Vi bedömer också att vi passerat puckeln i fråga om utvecklingskostnader för de beslutade projekten. Även om vi står inför kortsiktiga
utmaningar, ser vi fortsatt positivt på framtiden och fortsätter att investera i produktutveckling för att möta våra kunders behov och säkra långsiktig
tillväxt. I november kommer vi att ställa ut på den stora Industrimässan SPS i Nürnberg med vårt nya produktprogram som skall lanseras under 2025. Vi hoppas på nya kundkontakter och möjligheter under mässan på den för oss allt viktigare tyska marknaden. På grund av osäkerheten i marknaden väljer vi fortsatt att avstå från att lämna en prognos för resten av året.

Denna rapport har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer. Nästa rapport, Bokslutskommuniké publiceras 14 februari 2025.

johan.braun@nfodrives.se

Bolaget utvecklar och tillverkar frekvens­omriktare för störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av ventilations- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives patenterade teknik kan ge energi­besparingar på upp till 70 procent utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.