NFO Drives produkt ger en effektivare elbil

NFO Drives produkt ger en effektivare elbil Ett nytt luftsystem för bränslecellsdrivna elbilar har utvecklats. Lättare, mer kompakt och med en betydligt högre verkningsgrad kan det tillfredsställa de krav som ställs på den framtida elbilen. Tre svenska företag; NFO Drives AB, Opcon Autorotor AB och AB Kompositprodukter står bakom utvecklingen. - I projektet har vi lyckats utveckla en riktig superenhet. Bränslecellsutvecklarna står redan i kö för att få beställa det nya luftsystemet, säger Roland Ärlebäck, vd vid Opcon Autorotor, ett dotterbolag till Opcon AB. Elmotorns förluster blir mycket små genom att den typ av motorstyrning som används, ger en störningsfri utspänning och ström. Störningarna är normalt det som orsakar värmeutvecklingen i enheten, dvs förluster, i motorns magneter och lindningar. - I klartext innebär det att det nu utvecklade luftsystemet uppnått en verkningsgrad i världsklass, säger Per Thomas Wall, vd för NFO Drives vars produkt NFO Sinus ger en ren sinusformad spänning och ström till motorn. Det nya luftsystemet presenteras nu offentligt för första gången på den stora motormässan Engine Expo i Stuttgart - den viktigaste motormässan i Europa. Utvecklingen av bränslecellsmotorer för fordon har pågått under en längre tid men accelererat under de senaste tre-fyra åren. Nästan alla stora fordonstillverkare har pågående projekt när det gäller bränslecellsmotorer eller -fordon. I takt med att utvecklingen drivits framåt och närmare en serieproduktion av bränslecellsfordon har också kraven på att minska vikt, volym och kostnader för bränsleceller ökat. Utvecklingen av det nya luftsystemet kan ses som ett led i att möta dessa krav. För att förstå utvecklingen så beräknar oljeindustrin att omkring år 2020 har förbränningsmotorn till hälften ersatts av bränslecellsdrivna fordon. År 2000 tillverkades det totalt ca 65 miljoner fordon. Luftsystemet är ett resultat av ett utvecklingsprojekt som bedrivits av de tre svenska företagen NFO Drives AB, Opcon Autorotor AB och AB Kompositprodukter. Projektet delfinansierades med hjälp av fyra miljoner kronor från Statens Energimyndighet (STEM). Det nya luftsystemet består av en dubbelskruvkompressor och expander, en högvarvig elmotor och en inverter för sinusreglerad högfrekvent växelström. Genom att integrera de olika komponenterna har det skapats ett nytt luftsystem som väl uppfyller projektets uppsatta mål. - Målet när det gäller verkningsgrad har överträffats med god marginal speciellt för strömmatningen. Att vi lyckats dimensionera de separata enheterna så att de passar ihop gör att vi kunnat integrera komponenter i varandra så att en högeffektiv slutprodukt kunnat byggas, säger Roland Ärlebäck. Högsta uppmätta verkningsgrad på elmotor/invertern var 95,2 procent. Även målen för tryck, flöden och temperatur uppnåddes med god marginal. - Målen för vikt och volym uppnåddes också. Dessa kan dock optimeras ytterligare, säger Roland Ärlebäck. De tre företag som varit involverade i utvecklingsprojektet äger alla spetsteknologi inom sitt respektive område. Opcon Autorotor AB är idag världsledande när det gäller luftsystem till bränslecellsmotorer och deltar i nästan alla pågående utvecklingsprojekt av bussar, bilar och jeepar världen över. AB Kompositprodukter utvecklar permanentmagnetiserade motorer för höga varvtal. NFO Drives AB utvecklar, tillverkar och marknadsför störningsfri motorstyrning under produktnamnet NFO Sinus. Företaget har 10 anställda och huvudkontor, FoU och produktion finns i Svängsta i Blekinge. Marknads- och försäljningskontor finns på IDEON i Lund, i Stockholm och i Kungsbacka. Företaget befinner sig i introduktionsskedet på marknaden och räknar med att det stora genombrottet kommer att äga rum under innevarande år. NFO Drives AB är noterat på Göteborgs OTC-lista och förbereder notering på Stockholmsbörsens O-lista under hösten 2001. För ytterligare information kontakta: Per-Thomas Wall, NFO Drives AB: mobil 0708-45 01 84, tel: 0454 370 29 e-post: per-thomas.wall@nfodrives.se Hemsida: www.nfodrives.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/19/20010619BIT00960/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/19/20010619BIT00960/bit0001.pdf