• Ngage Group/

Red Reserve (publ) nominerat till titeln årets lag och årets spelare i världen – utses vid ny e-sportgala i Globen

E-sportbolaget Red Reserve AB, som ägs av Spotlightnoterade Red Reserve Entertainment AB (publ), har nominerats till två prestigefyllda priser i Sthlm International Esport Awards som arrangeras Globen i Stockholm den 3 september i år. Det är Red Reserves Call Of Duty-lag som är nominerat till årets lag och spelaren Matthew ”Skrapz” Marshall som är nominerad till årets spelare. Sthlm International Esport Awards är en ny e-sportgala startad av Metro Media House i samarbete med Dreamhack.

E-sportgalan i Globen är en ny stor satsning av Metro Media House, där en internationell jury kommer utse världens bästa spelare och lag under det gångna året. Red Reserve är nominerat till bästa lag med sitt COD-lag och COD-spelaren Matthew ”Skrapz” Marshall är nominerad till årets spelare.

– Riktigt roligt med två så tunga nomineringar för oss. Red Reserve har på kort tid gjort ett stort genombrott i e-sportvärlden och detta är tydligt kvitto på att vi har ett av världens bästa COD-lag. Generellt har vi haft en bra utveckling av Red Reserve sedan vi noterades i mars. Jag hoppas galan blir lyckad och att den blir ett lyft för svensk e-sport på den internationella scenen. E-sporten behöver en gala i den här kalibern för att uppmärksamma alla sina stjärnor, säger Patrik Andersson, CEO Red Reserve.

Red Reserves COD-lag har tävlat mycket under året och kom nyligen på en tredje plats i slutspelet av CWL Pro League. Tredjeplatsen gav 80 000 USD (cirka 701 000 SEK).

Årets absolut största tävling är VM i Call of Duty, som avgörs 15­–19 augusti i Nationwide Arena i Columbus, Ohio. Totala prissumman i VM är 1 500 000 USD (cirka 13 miljoner SEK).

– ”Skrapz” blev också nyligen utsedd till Red Bull UK Esport Player Of The Month för andra månaden i rad, så COD-laget kommer gå in som en av storfavoriterna till VM-turneringen, säger Patrik Andersson.

Red Reserves COD-lag består av Joe ”JOEE” Pinnington, Rhys ”RATED” Price, Matthew ”SKRAPZ” Marshall och Trei ”ZERO” Morris.

För ytterligare information kontakta:
Patrik Andersson, CEO Red Reserve AB, tfn +46 769-47 73 66, e-post: patrik@redreserve.org
Olav Törnblom, vd Red Reserve Entertaiment AB, tfn +46702–190 406, e-post: olav@redreserveentertainment.com

www.redreserveentertainment.com
www.redreserve.org

Red Reserve Entertainment AB har i dotterbolaget MillionMind utvecklat en IT-plattform och en metod där företag kan skapa egna quizer i kommunikations- eller utbildningssyfte. Plattformen bygger på gamification, något som de senaste åren har visat sig vara en viktig faktor för att skapa engagemang online. I och med förvärvet av Red Reserve är bolaget numera även en stor aktör i e-sportbranschen.

Dotterbolaget Red Reserve AB är, genom sammanslagningen med Red Reserve Entertainment (vid sammanslagningen Community Entertainment), Skandinaviens första noterade e-sportföretag. Red Reserve har idag lag i den absoluta världstoppen i Counter-Strike: Global Offensive, Call of Duty, Hearthstone och Fortnite.