#19-109 Observationsnotering av Xavitech AB (publ)

Xavitech AB (publ) (”Xavitech” eller ” Bolaget”), vars aktier är noterade på Nordic MTF har idag offentliggjort att Bolaget ingått avtal med Empir Group AB (”Säljaren”) om förvärv av 75 000 aktier i Empir Solve AB. Köpeskillingen uppgår till 30 000 000 kronor.

Betalning för de förvärvade aktierna i Empir Solve erläggs dels genom kontant betalning om 900 000 kronor, dels genom säljarrevers om 29 100 000 kronor. Säljarreversen löper med ränta enligt en årlig räntesats om 9 procent intill dess skuld i dess helhet har återbetalats. Xavitech har för avsikt att genomföra en kapitalanskaffning under 2020 för att finansiera återbetalning av säljarreversen. Inga beslut är dock fattade avseende en sådan kapitalanskaffning.

Avtalet är villkorat av godkännande av såväl Xavitechs som Säljarens aktieägare eftersom avyttringen är att betrakta som en närståendetransaktion enligt 16a kap. aktiebolagslagen. Bolagets styrelseledamot Lars Save är också verkställande direktör i Säljaren, vilket medför att Xavitech och Säljaren anses som närstående till varandra. Xavitech och Säljaren kommer att utfärda kallelser till extra bolagsstämmor i respektive bolag inom kort. Förutsatt att aktieägarna i Xavitech och aktieägarna i Säljaren godkänner transaktionen förväntas transaktionen slutföras kort tid efter att båda bolagsstämmorna har avhållits.
Xavitech kommer efter transaktionen att äga 75 000 aktier i Empir Solve, motsvarande cirka 49 procent av det totala antalet aktier i Empir Solve. Resterande aktier kommer att ägas av Säljaren som fortsatt konsoliderar och rapporterar Empir Solve som dotterbolag.

Enligt gällande regelverk kan ett bolags aktier bli placerade under observation om det föreligger omständigheter som föranleder en väsentlig osäkerhet avseende bolaget eller priset på aktierna.

Mot bakgrund av ovanstående har NGM-börsen beslutat att med omedelbar verkan placera aktierna i Xavitech under observation. Placeringen under observation gäller tills vidare.

Information om instrument som omfattas:
Listningsnamn: Xavitech B
Kortnamn: XAVI B
ISIN-Nummer: SE0003088541
Instrument-ID: 3NT2

Marknadsövervakningen

Frågor rörande detta börsmeddelande kan ställas via e-post: marknadsovervakningen@ngm.se
alternativt telefon: 08-566 390 55.