#20-32 Xavitech AB återförs från observation

Den 5 november 2019 placerades aktierna i Xavitech AB (”Bolaget, Xavitech”) under observation på grund av att det ansågs föreligga en väsentlig osäkerhet eftersom Bolaget samma dag offentliggjort att man ingått avtal med Empir Group AB (”Empir Group”) om förvärv av aktier i Empir Solve AB (numera namnändrat till Frontwalker Group AB). Bolaget meddelade även att man avsåg att genomföra en kapitalanskaffning under 2020 för att finansiera återbetalning av den säljarrevers som uppstod i samband med förväret.

Den 7 april 2020 offentliggjorde Xavitech att man ingått ett låneavtal med Empir Group vilket väsentligt ökar bolagets möjligheter att återbetala den skuld som uppstod i samband med förvärvet av Frontwalker Group AB. Lånet var villkorat av godkännande av aktieägarna i såväl Xavitech som Empir Group.

På årsstämman i Xavitech den 15 maj 2020 beslutades att godkänna styrelsens beslut om ingående av låneavtal med Empir Group. Sedan tidigare har även aktieägarna i Empir Group godkänt ingåendet av låneavtalet. Samtliga villkor för ingående av låneavtalet är därmed uppfyllda. Låneavtalet innebär enligt Bolaget att man har tryggat en långsiktig finansiering och har ett rörelsekapital som erfordras för att bedriva verksamheten enligt gällande affärsplan för en period om minst tolv månader.

Med hänvisning till ovanstående information har NGM-börsen beslutat att omedelbart återföra aktierna i Xavitech till ordinarie notering.

Listningsnamn: Xavitech B

Kortnamn: XAVI B