NIAM får uppdraget att utveckla och förvalta Goldman Sachs nya förvärv av fastigheter från Länsförsäkringar/Humlegården NIAM AB får uppdraget att som "Operating Partner" utveckla och förvalta Goldman Sachs nya förvärv av fastigheter från Länsförsäkringar/Humlegården. NIAM är sedan tidigare "Operating Partner" för Goldman Sachs fastighetsfond; Whitehall Funds fastigheter i Sverige. Liksom vid tidigare förvärv kommer NIAM även att bli Asset Manager för det nyförvärvade fastighetsbeståndet. Asset Manager-uppdraget innebär att NIAM har huvudansvaret för att utveckla och leda Goldman Sachs hela fastighetsbestånd i Sverige. Beståndet är förvärvat av Länsförsäkringar/Humlegården. Fastighetsbeståndet har ett värde av cirka två miljarder kronor och har en uthyrningsbar area om cirka 133 000 kvm, bestående huvudsakligen av kommersiella lokaler. I beståndet ingår fastigheter i Stockholm, Uppsala och Södertälje. NewSec Förvaltning, som sedan tidigare har uppdraget att förvalta Goldman Sachs fastighetsbestånd i Sverige, får uppdraget att förvalta de nyförvärvade fastigheterna. För mer information kontakta: Christer Olofsson, VD NIAM AB Telefon: 08-791 32 31 Mobil: 0706-41 72 00 christer.olofsson@niam.se Jenny Fridh, Kommunikationsansvarig Telefon: 08-454 40 33, 0708- 44 30 33 jenny.fridh@newsec.se NIAM, som ingår i NewSec-koncernen, tillhandahåller operativa ledningsfunktioner för styrning av fastighetsportföljer för svenska och internationella investerare och har all nödvändig kunskap som krävs för ett Investment Management uppdrag. NIAMs tjänsteutbud täcker bl a analys, ackvisition, försäljningsaktiviteter, portföljförvaltning, byggprojekt och marknadsföring. NewSec är Nordens och Östersjöregionens ledande fastighetsrådgivare med kompetens inom fastighetsrådgivning, förvaltning, Investment Management och information på Internet via Datscha.com. Med 300 medarbetare i sju länder tillhandahåller vi branschens främsta kompetens och erbjuder det bredaste och djupaste tjänsteutbudet på fastighetsmarknaden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/19/20030519BIT00680/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/19/20030519BIT00680/wkr0002.pdf

Om oss

Niam är ett av norra Europas ledande private-equity företag inom fastigheter och erbjuder finansiella investerare möjlighet att investera på de Nordiska och Baltiska marknaderna genom sina fonder. Sedan företaget grundades 1998 har Niam, genom egna fonder eller på uppdrag av finansiella partners, investerat i fastigheter till ett totalt värde överstigande €5 miljarder och genererat en gross leveraged IRR om 31%. Niam har kontor i Stockholm, Helsingfors, Oslo och Köpenhamn, ett investeringsteam med 35 dedikerade anställda och ett erkänt senior management med över 20 års erfarenhet från fastighetsutveckling och direkta fastighetsinvesteringar. För mer information, besök gärna www.niam.se.