Niam köper del av Luleå Home Center i samarbete med Crown

Report this content

Niam Fond III tillsammans med Crown Asset Management har nyligen köpt en del av handelsplatsen Luleå Home Center, genom det gemensamma bolaget Niam Center Luleå AB. Nuvarande ägaren och förvaltaren, Galären Luleå, går in i det nya bolaget som delägare och kommer även fortsättningsvis att förvalta och utveckla de fem fastigheterna. Galären Luleås VD Gunnar Tåhlin blir även VD för Niam Center Luleå AB.

Luleå Home Center har etablerat sig som en ledande handelsplats i Luleåregionen profilerat mot inredning, trädgård, bygg och bilar. Med en körtid om ca trettio minuter räknat från Luleå Home Center når man ca 170 000 invånare. Totalt omfattar de fem i köpet ingående fastigheterna ca 14 300 kvadratmeter och hyresintäkter på knappt 14 miljoner kronor. Några av de större hyresgästerna är Casa Wikström, ELON, Blomsterland och Interkakel. Försäljningspriset är inte offentligt.

För Niam och Crown är transaktionen ett tydligt tecken på att det går att hitta intressanta fastighetsportföljer med utvecklingspotential även i dagens heta nordiska fastighetsmarknad.

”Det här samarbetet ligger i linje med vår operating partner-strategi”, berättar Per Johannesson, Managing Partner på Niam. ”Vi har sedan tidigare ett framgångsrikt samarbete med Crown vilket vi nu utvidgar genom avtalet med Galären, som är marknadsledande i Luleå. Vi ser också en möjlighet att i framtiden bygga upp en portfölj bestående av flera handelsområden i Norden.”

”Vi är mycket glada över affären som innebär att vi är kvar som delägare samtidigt som vi fortsätter att förvalta och utveckla fastigheterna. Niam och Crowns erfarenhet av handelsfastigheter på den nordiska fastighetsmarknaden kommer att tillföra oss ytterligare kunskap”, kommenterar Gunnar Tåhlin, Galären. ”Det här ger oss ekonomiska muskler att fortsätta utvecklingen av Luleå Home Center med fler fastigheter”, berättar Gunnar Tåhlin vidare.

”Vi ser fram emot att jobba tillsammans med Galären som så framgångsrikt byggt upp Luleå Home Center för att tillsammans kunna utveckla konceptet ytterligare” tillägger Sören Ferin, Crown Asset Management.

Ytterligare information lämnas av:

Per Johannesson, Niam: 08-5175 8551 eller 0708-44 30 51
Sören Ferin, Crown Asset Management: 08-611 00 80 eller 0708-385250
Gunnar Tåhlin, Galären Luleå: 0920- 23 51 55 eller 070-648 14 10

Note to the editor:

Niam
Niam är norra Europas ledande private equity-företag inom fastigheter. Niam erbjuder finansiella investerare hög avkastning genom investeringar i fonder som placerar i alla typer av fastigheter. Fonderna är uppbyggda och förvaltade i egen regi. Sedan företaget grundades 1998 har fastigheter till ett totalt värde om 27 miljarder kronor förvärvats av Niams fonder eller tillsammans med internationella fastighetsfonder. Idag har Niam fastigheter till ett värde av 10 miljarder kronor under ägaransvar. Niam Fond III har en investeringskapacitet på över 17 miljarder kronor.

Crown Asset Management
Crown Asset Management AB bedriver fastighetsrelaterade Asset Management i Norden. Bolaget ingår i det amerikanska noterade Crown NorthCorp Inc som tillhandahåller rådgivnings- och förvaltningstjänster till fastighetskapitalet i Europa och USA. Verksamheten bedrivs inom tre affärsområden, Asset Management, Mortgage Management och Mortgage Origination. Förvaltningsvolymen uppgår till 13 miljarder Euro.

Läs mer om Galären på
www.galaren.se