Niam köper Marievik i Stockholm

Report this content

PRESSMEDDELANDE 2005-06-23 Niam Fond III förvärvar kontorsfastigheter till ett värde av tre miljarder kronor av Fabege. I portföljen ingår de åtta fastigheter som utgör Marievik-området samt ytterligare två fastigheter i Kista.

”Portföljen kommer att ägas till lika delar av Niam Fond III och Whitehall Real Estate 2005 Funds. Vi tillträder som ägare den 1 september 2005”, berättar Henrik Saxborn, Head of Acquisitions och Managing Partner i Niam. Han ser förvärvet av fastigheterna i Marievik och Kista som ett viktigt led i Niam Fond III:s satsning på Stockholms kontorsmarknad. ”Vi anser att kontorsfastigheterna i Marievik är mycket attraktiva, inte minst med tanke på den nya stadsdel som växer upp i anslutning till området med både moderna bostäder och kontor samt goda kommunikationer”. Ytterligare tolv miljarder ska investeras Niam satte upp Niam Fond III under 2004. Enligt den ansedda internationella tidskriften IPE är Niam Fond III idag Nordeuropas största opportunistiska fastighetsfond och en av Europas fem största. Investorer är internationella institutionella placerare. Hittills – på ett år – har fonden köpt fastigheter för cirka sex miljarder kronor. ”De investeringar vi gjort gäller främst kontor och butikslokaler i Sverige och Finland”, säger Henrik Saxborn. Fonden har nu ungefär tolv miljarder kronor kvar att investera. ”Vår fortsatta strategi är att köpa fastigheter över hela Norden och även i Baltikum. Vi är intresserade av alla fastighetssegment och ser spännande möjligheter även i uppköp tillsammans med andra aktörer”, förklarar Henrik Saxborn. För ytterligare information kontakta: Henrik Saxborn, Managing Partner Niam AB Tel: +46 8 5175 8547, +46 708-44 30 47 henrik.saxborn@niam.se Bildtext: Niam Fond III och Whitehall Funds förvärvar samtliga de åtta fastigheter som är färdigställda i Marievik.