Enklare att dimensionera rätt värmesystem

www.pressinformation.com

Att dimensionera värmesystemet rätt är en förutsättning för att man ska kunna göra de besparingar som är möjliga med dagens värmepumpar.
Nu introducerar svenska NIBE en helt ny generation av dimensioneringssystem som själv föreslår lämpliga värmelösningar.

– Med vårt nya system är tanken att installatören ska kunna göra det mesta arbetet redan ute hos kunden, säger Staffan Fritiofsson som arbetat med utvecklingen av NIBE DIM som systemet heter.

– Att sätta sig ner med en laptop eller iPad vid köksbordet och lägga in informationen redan där – tillsammans med kunden.

Att arbeta på det sättet minskar också risken för att man missar information som kan vara avgörande för dimensioneringen menar Staffan.

– När man pratar med de som ska bo i ett hus får man ofta information som inte går att utläsa om man bara har tillgång till en ritning. Det kan handla om att man planerar att bygga ut eller skaffa pool, eller att man vill kunna värma upp garaget. Kanske att hela familjen tränar och duschar extra mycket …

I tidigare system har användaren föreslagit lösningar som systemet sedan gjort beräkningar på. NIBE DIM tar istället emot en mängd parametrar och föreslår sedan själv lösningar.
Systemet gör sedan en presentation som är utformad på ett kundanpassat sätt. Där det klart och tydligt framgår vilket hus det handlar om, vilka produkter man föreslår och vilka besparingar man talar om. En PDF mailas sedan till kunden som de kan läsa i lugn och ro och där informationen finns i klartext.

– Målet är att skapa en lösning som är lockande att använda för installatören, och där resultatet är spännande för kunden. Man kan lätt testa olika alternativ ”men vad händer om vi istället gör så här…?”

– Den bästa säljaren är den som hjälper kunden att lösa dennes problem, och det är detta vi vill göra det lätt att göra.

Det nya systemet kommer att vara webbaserat och alltså gå att använda på alla datorer och surfplattor. Dessutom bli det uppbyggt i moduler så att det blir lätt att uppdatera ofta.

För mer information kontakta:

Per Törnkvist

E-mail: per.tornkvist@nibe.se

www.nibe.se

Högupplösta bilder på

www.pressinformation.com

NIBE Energy Systems

NIBE Energy Systems är Nordens största tillverkare av villavärmeprodukter och är störst i Europa inom huvudområdet värmepumpar samt har en marknadsledande position i norra Europa inom området varmvattenberedare.

NIBE Energy Systems ingår i en koncern med NIBE Industrier som moderbolag. NIBE Industrier finns på Stockholmsbörsen sedan 1997 och har liksom NIBE Energy Systems sitt huvudkontor i Markaryd.

Citat

Staffan Fritiofsson