EU-regler ger varmvattenberedare som vet när du tänker duscha

www.pressinformation.com

Det kommer nya energisparregler på många håll. Inte bara när det gäller bostadsbyggande och uppvärmning, utan också när det gäller varmvattenberedare. Det driver fram en hel del ny utveckling.
Som till exempel beredare som vet när du tänker duscha…

Nu är EU ’s nya regler för varmvattenberedare snart klara. De nya reglerna Eco-Design Directive (EuP) beräknas träda i kraft under 2013, men redan nu är arbetet med att ta fram
nya versioner av varmvattenberedare i full gång.

– På våra större modeller inför vi nu något som kallas Smart Control, säger Torkel Nyström på svenska NIBE.
Smart Control är en intelligent styrning som lär sig dina mönster för hur varmvatten förbrukas i ett hushåll, och genom att planera produktionen minskar energiförbrukningen.
Om flera i en familj duschar varje morgon och sedan lämnar hemmet så lär sig beredaren detta. Den kan då sätta igång varmvattenproduktion till hög värme mitt i natten, för att sedan mer eller mindre vara avstängd under dagen på vardagar till dess att den ”vet” att folk kommer hem och börjar tvätta eller diska.

– Det är en fantastisk lösning som också gör att man kan få riktigt varmt vatten när man behöver det, säger Torkel. Dessutom ökar det verkningsgraden med kanske 5 %!

Beredare med inbyggda värmepump!
Men inte ens Smart Control räcker för att klara kraven på de allra största varmvattenberedarna. Därför är nästa steg att förse själva varmvattenberedaren med en egen värmepump.
Denna kan då ta värme från ventilations-frånluft, omgivningen inomhus, eller från uteluften.

– Det vanligaste för fritidshus lär bli att man använder uteluft. En energikälla som finns i överflöd under sommaren. Med en inbyggd värmepump med COP på 3,0 så kan en elektrisk varmvattenberedare kan plötsligt uppnå de allra bästa energiklasserna.
Och till och med bli bäst av alla!

– Vi visar vår prototyp på Nordbygg-mässan i Stockholm i år. Men jag tror att detta är något vi har i produktion redan nästa år, avslutar Torkel.

För mer information kontakta:

Torkel Nyström

E-mail: torkel.nystrom@nibe.se

www.nibe.se

Högupplösta bilder på

www.pressinformation.com

NIBE Energy Systems

NIBE Energy Systems är Nordens största tillverkare av villavärmeprodukter och är störst i Europa inom huvudområdet värmepumpar samt har en marknadsledande position i norra Europa inom området varmvattenberedare.

NIBE Energy Systems ingår i en koncern med NIBE Industrier som moderbolag. NIBE Industrier finns på Stockholmsbörsen sedan 1997 och har liksom NIBE Energy Systems sitt huvudkontor i Markaryd.

Nästa steg blir att förse själva varmvattenberedaren med en egen värmepump.
Torkel Nyström