Många nyheter från NIBE på Nordbygg

www.pressinformation.com

I dag öppnar den stora Nordbygg-mässan i Stockholm och närmare 60 000 besökare väntas till mässhallarna i Älvsjö för byggbranschens höjdpunkt.
Svenska NIBE satsar stort på mässan och visar bland annat en ny generation bergvärmepumpar för kommersiella fastigheter. Samt en prototyp på en varmvattenberedare med inbyggd värmepump.

NIBE F1345 för fastighetsproffs
Årets stora nyhet från NIBE är den nya generationens bergvärmepump för kommersiella fastig­heter – NIBE F1345. Den nya modellen har 10% högre verkningsgrad (COP) än sin föregångare. Liksom denna kan den också seriekopplas med upp till nio enheter i samma system och har dubbla kompressorer. Den nya generationen har dock helt ny moduluppbyggd teknik under skalet med bland annat kylmoduler som kan bytas under drift, och en näst intill självförklarande display.
NIBE F1345 finns i 24, 30, 40 och 60 kW.

NIBE VVM 500 gör Luft/Vatten-värmepumpar
lämpliga för större objekt

Förra året lanserade NIBE sin första luft/vatten-värmepump för kommersiella fastigheter – NIBE F2300. Nu kommer en innomhusmodul som tar det hela till en ny nivå. Bland annat med hjälp av flytande kondensering. Detta ger en ökad flexibilitet och höjer årsverkningsgraden betydligt. Menysystemet och möjligheten att koppla in ett USB-minne känns igen från resten av den nya generationen hos NIBE.
Max värmepumpseffekt är 20 kW plus 9 kW tillsatseffekt. Volymen är 500 liter och VVM 500 in­rymmer både en kraftig tappvarmvattenslinga och en solslinga.

För mer information kontakta:

Per Törnkvist

E-mail: per.tornkvist@nibe.se

www.nibe.se

Högupplösta bilder på

www.pressinformation.com

NIBE Energy Systems

NIBE Energy Systems är Nordens största tillverkare av villavärmeprodukter och är störst i Europa inom huvudområdet värmepumpar samt har en marknadsledande position i norra Europa inom området varmvattenberedare.

NIBE Energy Systems ingår i en koncern med NIBE Industrier som moderbolag. NIBE Industrier finns på Stockholmsbörsen sedan 1997 och har liksom NIBE Energy Systems sitt huvudkontor i Markaryd.

Citat

Per Törnkvist