NIBE dominerar test av nya frånluftsvärmepumpar

Nu har Energimyndigheten släppt sitt test av marknadens frånluftsvärmepumpar med varvtalsreglering.

Testresultaten visar att alla är effektiva men att helsvenska NIBE F750 är den modell som tar hem de flesta grensegrarna. Och – den enda som i testet klarar dagens regler för ett nybyggt hus på 120 kvadratmeter.

Frånluftsvärmepumpar med sin låga installationskostnad har länge varit en favorit för ägare till moderna svenska villor. Men frånluftsvärmepumpar med varvtalsreglering är en nyhet. Varvtalsreglering innebär att värmepumpen automatiskt anpassar sig till husets aktuella effektbehov och därmed sparar ännu mer energi.
En vanlig villaägare  som byter från en vanlig frånluftsvärmepump till en med varvtalsreglering kan spara mer än 5 000 kronor om året.

Energimyndigheten testade värmepumparnas effektivitet i hus med 120 och 180 kvadratmeters boyta både med golvvärme och radiatorer. Dessutom testade man hur mycket varmvatten som kunde produceras och vilka förluster som uppstod.

NIBE F750 visade de bästa resultaten i 15 av de 20 utförda testerna.

Bland annat uppnådde den högsta årsvärmefaktor, högsta varmvattenkapacitet och högsta energibesparing i hus med 120 kvadratmeter golvyta.

-  Den stora skillnaden hittar man på varmvattensidan, berättar Richard Carlholmer på NIBE.

-  Där de andra modellerna klarar 104-111 liter så kan vår modell producera 208 liter, och alltså gott och väl fylla ett helt badkar utan att koppla in drift med elpatron. Ändå finns det varmvatten kvar för en dusch...

Tomgångsförlusten vid varmvattenproduktion är också bara 480 kilowattimmar per år, att jämföra med 935 och 1 480 kilowattimmar för de andra två.

Ensam om att klara krav

De flesta av de frånluftsvärmepumpar som säljs idag används för att byta ut äldre modeller i hus från 80- och 90-talen. NIBE F750 utvecklades dock särskilt för att även klara nya byggregler för nyproducerade hus. Här får energiåtgången vara maximalt 55 kilowattimmar per kvadratmeter och år i klimatzon 3. NIBE F750 uppmäts till 47 (golvvärme) respektive 52 (radiatorer) och är den enda som ligger under gränsen i båda fallen.

– Det är anmärkningsvärt att vi är den enda av de testade värmepumparna som klarar de gällande reglerna för nyproduktion.

Hela testet finns att läsa här

NIBE F750 med variabel effekt kostar ca 86 000 kronor.

För mer information kontakta:

Richard Carlholmer

E-mail: richard.carlholmer@nibe.se

www.nibe.se

Högupplösta bilder på

www.pressinformation.com

NIBE Energy Systems

NIBE Energy Systems är Nordens största tillverkare av villavärmeprodukter och är störst i Europa inom huvudområdet värmepumpar samt har en marknadsledande position i norra Europa inom området varmvattenberedare.

NIBE Energy Systems ingår i en koncern med NIBE Industrier som moderbolag. NIBE Industrier finns på Stockholmsbörsen sedan 1997 och har liksom NIBE Energy Systems sitt huvudkontor i Markaryd.

Citat

Richard Carlholmer