Hälften av Sveriges barn vill ha elbil

Mer än hälften av svenska barn mellan sju och nio vill att föräldrarna ska skaffa sig en elbil. Den främsta anledningen är enligt barnen att bilen är bättre för miljön. Detta enligt en färsk undersökning som barnkanalen Nickelodeon genomfört i samarbete med Mitsubishi Motors, som besvarades av cirka 2 000 barn.

I Mitsubishis och Nickelodeons webbundersökning har svenska barn fått svara på frågor om elbilar och miljö. Hela 13,4 procent svarade att deras föräldrar i dag har en bil som färdas med hjälp av el, men 50,2 procent tycker att föräldrarna bör skaffa sig en riktig elbil. De allra flesta barn (84,5 procent) svarar att ”elbilarna är bättre för miljön” som främsta skäl till att föräldrarna bör köpa en elbil.

De som inte tyckte att föräldrarna ska köpa en elbil angav att ”det är jobbigt att ladda batterierna” som främsta skäl. Några (11,1 procent) tyckte också att det var läskigt med el, och ungefär lika många tycker att bensinbilarna har häftigare motorljud. Bara ett fåtal, 8,2 procent, var rädda för att få stötar från elbilen.

Framtidens färdmedel
Barnen fick också svara på hur de helst av allt skulle vilja färdas i framtiden. De flesta av barnen, 37,1 procent, hade kommit på helt egna färdmedel (se nedan) och 18,6 procent ansåg fortfarande att bilen är framtidens färdmedel, jämfört med exempelvis 12,4 procent som hoppades på att tåget blir det sätt vi färdas på.

Undersökningen har genomförts med anledning av ett samarbete mellan Mitsubishi och Nickelodeon, där lågstadieklassare tillsammans ska illustrera sitt bästa elbilsäventyr och därigenom få chansen att vinna en stor äventyrsresa till Kolmårdens Djurpark. Läs mer om tävlingen här: www.nickelodeon.se/mitsubishi

Undersökningen har genomförts på www.nickelodeon.se och besvarats av 1 935 barn mellan sju och nio år. Undersökningen genomfördes mellan den 13 och16 april, 2012.

Mitsubishis elbil, i-MiEV, är den första fyrsitsiga elbilen som serietillverkas i större skala. Den drivs enbart av el genom lithium-jonbatterier. Bilen är nästan ljudlös och kan köras upp till cirka 15 mil på en laddning. Elmotorn har 67 hästkrafter och bilens toppfart är 130 kilometer i timmen.

Se undersökningen i bifogad PDF

För ytterligare information om Nickelodeon, vänligen kontakta:
Caroline Björk
Email: bjork.caroline@beviacom.com

För ytterligare information om Mitsubishi, vänligen kontakta:
Lotta Thulin, PR- och informationsansvarig, Mitsubishi Motors
070-580 68 06 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 31 anställda och ett nätverk av 73 återförsäljare och 110 serviceverkstäder runt om i Sverige. Mer information finns på: www.mitsubishimotors.se

Fakta om Nickelodeon
Nickelodeon är världens största nätverk av underhållning för barn. Kanalen sänds 14 timmar dagligen mellan 05.00-19.00 och kan sedan starten 1997 ses av 4,4 miljoner hushåll i Norden. Nickelodeon erbjuder ett varierat programutbud med tecknade serier, drama, komedier samt program för förskolebarn i Nick Jr. blocket. Några programexempel är SvampBob Fyrkant, Avatar, Jimmy Neutron och Dora Utforskaren. Programutbudet sänds på svenska och kanalen distribueras av Viasat, Canal Digital, Com hem, Sappa, Boxer, Tele 2, Telia samt på flertalet SMATV-system.