MP vinner valet – om barnen får bestämma

Grattis Maria Wetterstrand, du är Sveriges nya statsminister och ska leda en rödgrön regering! Åtminstone om det var val i dag och barnen fick avgöra utgången själva. Göran Hägglund får samtidigt minst väljarstöd tätt följt av Lars Ohly. Det visar preliminära resultat från ”Barnens Val” som förrättas av tv-kanalen Nickelodeon.

Barnens Val* pågår fram till valet i höst och öppnade i tisdags på www.nickelodeon.se/barnensval där barn röstar på vilket parti och vilken partiledare de vill ska vinna riksdagsvalet. Under de första dagarna har flera hundra röster kommit in.

Miljöpartiet går bäst hem bland landets barn. Mer än var tredje röst, 34 procent, går till Miljöpartiet med språkrören Maria Wetterstrand och Peter Eriksson. Resultatet bekräftas av Nickelodeons färska undersökning bland drygt 2600 barn i åldrarna 6-15 som visar att miljöfrågorna är viktigast för den unga väljarkåren, tätt följt av att hjälpa fattiga i andra länder och att ta hand om sjuka.

Fredrik Reinfeldt och Moderaterna är dock hack i häl med 28 procent av rösterna. I botten hamnar Kristdemokraterna och Göran Hägglund som endast får fem procent i väljarstöd.

Inget parti är starkt nog att regera själv men det preliminära resultatet visar att de rödgröna får bilda regering med 51 procent av rösterna. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har dock sannolikt få stolar i regeringen med endast elva procent respektive sex procent av rösterna.

– Nickelodeons undersökning visar att miljön och andra mjukare frågor är klart viktigast för barnen, Miljöpartiet verkar ha positionerat sig som det självklara valet för många unga väljare. Resultatet visar även att Moderaternas starka opinionssiffror återfinns bland barnen, säger Jenny Frisk kanalchef på Nickelodeon.

Barnens Val – preliminärt resultat per 100708 kl 18.00.

Miljöpartiet: 34 procent
Moderaterna: 28 procent
Socialdemokraterna: 11 procent
Folkpartiet: 8 procent
Centerpartiet: 7 procent
Vänsterpartiet: 6 procent
Kristdemokraterna: 5 procent

*Barnens val syftar till att ge barnen en röst inför höstens riksdagsval. Det är en tradition inom Nickelodeon som pågått i över 20 år, bland annat i USA, Tyskland och England. Inför den svenska omröstningen genomförde Nickelodeon en undersökning bland 2 641 barn i åldrarna 6-15 om politik och valet i höst. Barnens Val pågår på www.nickelodeon.se/barnensval fram till valet i höst.

För mer information, kontakta: Jenny Frisk, Kanalchef Nickelodeon i Norden, Mobil: 0733 509 099, Email: frisk.jenny@mtvne.com

Martina Zetterkvist, PR-ansvarig Nickelodeon i Norden, Mobil: 070 674 38 13, Email: zetterkvist.martina@mtvne.com

Nickelodeon är en barnkanal som sänder 14 timmar dagligen mellan 05.00-19.00 och kan sedan starten 1997 ses av 4,4 miljoner hushåll i Norden. Nickelodeon erbjuder ett varierat programutbud med tecknade serier, drama, komedier samt program för förskolebarn i Nick Jr. blocket. Några programexempel är SvampBob Fyrkant, Avatar, Jimmy Neutron och Dora Utforskaren. Programutbudet sänds på svenska och kanalen distribueras av Viasat, Canal Digital Com hem, UPC, Svensk Programagentur, Boxer, Tele 2 samt på flertalet SMATV-system.