Ny undersökning från Nickelodeon: Barnen är familjens stora påverkare

Vem är det som fattar beslut om mat, semestrar, elektronik, bilar, kläder och leksaker? Enligt Nickelodeons undersökning ”Little Big Influencers” så är det barnen. Svenska föräldrar involverar i hög grad sina barn när det kommer till inköp till hemmet och upplevelser  98 procent av barnen i Sverige inkluderas i familjens köpbeslut.

Nickelodeon, världens största nätverk av underhållning för barn, visar i sin årliga undersökning ”Little Big Influencers” barn i Sveriges inflytande över familjens köpbeslut och deras informationsinhämtning. Undersökningen visar att barnen har ett stort inflytande – 87 procent av de tillfrågade barnen uppger att de säger till sina föräldrar vad de vill att de ska köpa. Föräldrar tar barnens åsikter på allvar – nära tre av fyra frågar om deras åsikt när köpet är till barnet ifråga och en av fyra även när de ska köpa något till sig själva. Själva köpet görs oftast tillsammans och det är en nära relation som beskrivs, där 66 procent av svenska föräldrar upplever att de är närmare sina barn än vad deras föräldrar var dem.

Undersökningen visar också att föräldrarna litar på sina barn – nästan varje barn inkluderas i familjens köpbeslut. Åtta av tio föräldrar menar att det är för att de värdesätter barnens åsikter och en tredjedel av föräldrarna anser också att barnen i vissa fall har mer kunskap än vad de själva har- till exempel om spel och leksaker.

-  Vår undersökning visar att föräldrarna är de viktigaste påverkarna för barnen – och vice versa. Barnen är i hög grad delaktiga i samtalen i hemmet. Vi ser också att trots barnens stora inflytande så fattas besluten tillsammans. Barnens inflytande är som störst när det gäller leksaker och platser att besöka, samtidigt som de gärna sparar sina egna fickpengar, säger Jenny Frisk, marknadsdirektör för Nickelodeon i Norden.

Fler än hälften av barnen i Sverige får egna fickpengar – den största andelen, 47 procent, får upp till 45 kronor i veckan.  Över hälften av barnen väljer att lägga sina pengar i spargrisen – vanligast till en större aktivitet eller inköp, som semesterresan, en dator eller en smartphone. Fyra av tio barn sparar ”inte till något särskilt”. När barnen spenderar sina egna pengar är glass och godis i topp, följt av leksaker, snacks och läsk, kläder eller tidningar och serier.

Mer fakta ur ”Little Big Influencers”:

• De tillfrågade barnen har i snitt 10 vänner
  • Hälften av barnen i undersökningen har fler än 50 vänner på nätet
  • Nästan hälften av alla 10-13-åringar har ett KIK-konto
  • Fyra av tio 10-13-åringar har ett YouTube-konto
  • När barnen berättar vad de skulle sakna mest av TV och laptop är det TV:n
  • Barnen tillbringar mest tid framför TV:n, följt av surfplattan

I undersökningen ”Little Big Influencers” har över 600 barn och 600 föräldrar i Sverige tillfrågats. Undersökningen har genomförts online och även kompletterats med intervjuer. De tillfrågade barnen är i åldrarna 6-13 år.

*Tweens är en sammanslagning av de engelska orden teen och between och avser åldern 8-12 år.

Nickelodeon är världens största nätverk av underhållning för barn. Kanalen sänds 16 timmar dagligen mellan 05.00-21.00 och kan sedan starten 1997 ses av 4,4 miljoner hushåll i Norden. Nickelodeon erbjuder ett varierat programutbud med tecknade serier, drama, komedier samt program för förskolebarn i Nick Jr-blocket. Några programexempel är SvampBob Fyrkant, Teenage Mutant Ninja Turtles, Sam & Cat och Dora Utforskaren. Programutbudet sänds på svenska och kanalen distribueras av Boxer, Bredbandbolaget, Canal Digital, Com Hem, Sappa, Telia och Viasat. http://www.nickelodeon.se/

Snabbfakta

Enligt Nickelodeons: Barnen bestämmer. Svenska föräldrar involverar i hög grad sina barn när det kommer till inköp till hemmet och upplevelser – 98 procent av barnen i Sverige inkluderas i familjens köpbeslut.