Premiär för barnkanalen Nicktoons i Sverige

Den 1 februari är det premiär för barnkanalen Nicktoons i Sverige. Kanalen blir Viacom International Media Networks tredje barnkanal i Sverige och ett komplement till befintliga TV-kanalerna Nickelodeon och Nick Jr. Nicktoons sänder animerade shower dygnet runt, varje dag.

Viacom International Media Networks introducerar nu sin tredje TV-kanal för barn – Nicktoons. Kanalen kompletterar Nickelodeon och Nick Jr genom att enbart sända animerade program och rikta sig främst till barn från 4 år och uppåt. I programutbudet finns exklusivt innehåll för Nicktoons, bland annat serier som Pig Goat Banana Cricket, Rabbids Invasion och Sanjay och Craig.

-          Med våra tre barnkanaler, Nickelodeon, Nick Jr och Nicktoons når vi barn i alla åldrar – från förskolebarn till mellanstadieelever, säger Daniel Andersson, programdirektör för Nickelodeon på Viacom Norden.

Under 2016 investerade Viacom ytterligare i den befintliga barnkanalen Nickelodeon med bland annat lokalt innehåll och produktionen Hey Nickelodeon, där populära youtubers och norska popstjärnorna Marcus och Martinus medverkade. Nick Jr, kanalen för yngre barn som bland annat erbjuder edutainment, har mer än dubblat sin share under det gångna året i Sverige.

-          Vi har sett en väldigt positiv utveckling för både Nickelodeon och Nick Jr under 2016. Efterfrågan gör det än mer relevant för oss att utöka vårt nöjesutbud för familjer med små barn, säger Daniel Andersson, programdirektör för Nickelodeon på Viacom Norden.

Nicktoons är tillgängligt för Viasats kunder och sänds dygnet runt. TV-kanalen lanseras samtidigt i samtliga nordiska länder. Nicktoons lanserades internationellt 2002 och är idag tillgängligt i mer än 86 miljoner hem världen över. Kanalen har premiär i Sverige den 1 februari 2017.

Om Nicktoons
Nicktoons finns i över 86 miljoner hem över hela världen och visar tecknade serier. Kanalen lanserades 2002 och är en del av Nickelodeons globala nätverk. Kanalen riktar sig till barn i åldrarna från 4 år och uppåt. Nicktoons finns tillgängligt i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Programutbudet sänds på svenska och kanalen distribueras av Viasat.