Premiär för Kung Fu Panda på Nickelodeon

På lördag kl. 18.35 har barnkanalen Nickelodeon smygpremiär för ett av årets största seriesatsningar: Kung Fu Panda – Legends of Awsomeness. Bakom serien står bland andra produktionsbolaget Dreamworks SKG, samma bolag som producerat de två storsäljande Kung Fu Panda-filmerna.

De två Kung Fu Panda-filmernas huvudkaraktär; den energiske pandan Po, tog världen med storm när den första filmen hade premiär under 2008. Uppföljaren Kung Fu Panda 2 (som hade Sverigepremiär den 8 juni), är 2011 års mest inkomstbringande animerade film som drog otroliga 664 miljoner dollar. Serien har fött ett oräkneligt antal leksaker och ett par TV-spel. Nu också en TV-serie.

Kung Fu Panda: Legends of Awsomeness, utspelar sig mellan den första och den andra filmen och utlovar samma humor, action och älskvärda karaktärer som gjorde filmerna så populära. Huvudkaraktären Po är tillbaka och tittarna får följa honom när han när han växer in i sin roll Drakkrigare med hjälp av mentorn Shifu och De Fruktade Fem: Tigrinnan, Syrsan, Tranan, Apan och Viper.

Serien har medproducerats av det välkända filmbolaget Dreamworks SKG, som också producerade de två filmerna. Serien är en så kallad ”CG-animation” vilken är en av de mest påkostade metoderna att göra animerade serier idag.

Nickelodeon Sverige har köpt in de tre första säsongerna av serien om totalt 65 stycken 22-minuters avsnitt. Det första avsnittet visas nu på söndag den 27 november kl. 18.35, och därefter kommer serien att visas på lördagar och söndagar kl. 17.15.

Barnen blir ett med sina favoritkaraktärer på Nickelodeons websajt
Förutom att Nickelodeon visar TV-serien har kanalen dragit igång en speciell satsning på websajten www.nickelodeon.se. Där kan barnen nämligen ladda upp ansiktsbilder på sig själva och klistra in dem i karaktärerna – på samma sätt som mobilapplikationen ”Fat Booth”. Barnen börjar med att svara på ett Kung Fu Panda-quiz där de får reda på vilken av karaktärerna i serien de är mest lika. Sedan väljer de om de antingen vill skicka endast karaktärsbilden till sina vänner, eller om de vill klistra in sin egen bild i karaktären.

Websajten går live onsdagen den 30 november: www.nickelodeon.se/kungfupanda.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jenny Frisk, Kanalchef Nickelodeon
Mobil:
Email: frisk.jenny@mtvne.com

Erik Lindham, PR-koordinator Nickelodeon
Email: erik.lindham@mtvne.com

Nickelodeon är världens största nätverk av underhållning för barn. Kanalen sänds 14 timmar dagligen mellan 05.00-19.00 och kan sedan starten 1997 ses av 4,4 miljoner hushåll i Norden. Nickelodeon erbjuder ett varierat programutbud med tecknade serier, drama, komedier samt program för förskolebarn i Nick Jr. blocket. Några programexempel är SvampBob Fyrkant, Avatar, Jimmy Neutron och Dora Utforskaren. Programutbudet sänds på svenska och kanalen distribueras av Viasat, Canal Digital, Com hem, Sappa, Boxer, Tele 2, Telia samt på flertalet SMATV-system.