Vinnarna i Kodkampen har skapat hits - nu får de koda med känd Youtube-stjärna!

Nu är programmeringstävlingen Kodkampen 2017 avslutad och de deltagare som har gjort de allra mest kreativa versionerna av popstjärnornas Marcus & Martinus hits har korats av en jury där den norska popduon deltagit tillsammans med bland andra youtubern Vlad Reiser och Spotifys nordiska VD Jenny Hermanson. Årets vinnare är bland annat från Ramdala.

Årskurs 4 och 5 från Ramdala skola utanför Karlskrona tog hem Juryns pris för skolklass och Tami Rotstein, 9 år från Stockholm vann Juryns pris för eget bidrag. Nikolina Peterson, 12 år från Torslanda skapade det bidrag som fick allra flest röster från andra deltagare och därmed Publikens Pris.

Kodkampen är ett samarbete mellan Nickelodeon och Kodcentrum, där barn får testa på programmering och kodning på ett lekfullt sätt. I årets upplaga har de tävlande remixat sin egen version av Marcus & Martinus hitlåtar ”Girls” och ”Bae” och skapat en musikvideo till remixen i det webbaserade kodarverktyget Scratch.

- Vi tycker att era bidrag i Kodkampen var riktigt coola musikvideos, hälsar Marcus och Martinus till vinnarna.

Nytt för årets Kodkampen var att mellanstadieelever kunde tävla tillsammans som en skolklass, som en del av skolundervisningen. Tävlingen har lockat många barn mellan 6 och 12 år att tävla med sina remixer och nu står det klart att årskurs 4 och 5 från Ramdala skola utanför Karlskrona tog hem Juryns pris för bästa skolklass.

- Jag har haft Kodkampen som ett moment i musikundervisningen för årskurs 4 och 5 eftersom jag tycker att kodandet i Scratch passar bra med läroplanen för musik, särskilt med Kodkampen där eleverna har fått möjlighet att utveckla sin kunskap i att använda digitala verktyg och att delta i musikaliska sammanhang. Eleverna tyckte att det var superspännande att programmera och ännu mer spännande blev det när de sedan skulle delta i tävlingen! säger Helen Nordström, lärare på Ramdala skola.

Tami Rotstein från Stockholm vann Juryns pris för eget bidrag och Nikolina Peterson från Torslanda skapade det bidrag som fick allra flest röster på Scratch och därmed Publikens Pris.

Vinnarna av Skolklass och Eget bidrag får sina musikvideos publicerade på Nickelodeons sajt och på Kodboken.se. Alla vinnare får ett exklusivt kodnings-kit och bjuds in till ett hackathon tillsammans med Youtube-stjärnan Vlad Reiser.

- Kodkampen är ett lysande exempel på hur programmering lockar fram både logiskt tänkande och spännande kreativa idéer. Bidragen har med humor och hjärta visat hur samma grundidé kan ta imponerande olika former, vilket har varit underbart inspirerande att följa, säger jurymedlemmen Maria Fabricius från Kodcentrums styrelse.

Årets jury består av Marcus och Martinus, Nicklas Bjurström, VD på skivbolaget ART:ERY, Jenny Hermanson, nordisk VD på Spotify, Patricia Naéssen Lind, ansvarig för Nickelodeons digitala kanaler, Maria Fabricius, Kodcentrums styrelseledamot samt grundare och kreativ chef på PR-byrån Number 10, förra årets vinnare av Kodkampen Aurora Nilsson samt Youtube-stjärnan Vlad Reiser.

Här kan ni titta på vinnarnas tävlingsbidrag:

Eget bidrag:
Tami Rotstein, 9 år, Stockholm: https://scratch.mit.edu/projects/155647059/

Skolklass:
Ramdala skola, åk 4 och 5. Vinnande bidrag var skapade av en elev från vardera klass.
Melcer Swensson (åk 4): https://scratch.mit.edu/projects/160048243
Henrik Karlsson (åk 5): https://scratch.mit.edu/projects/161725669

Publikens pris:
Nikolina Peterson, 12 år, Torslanda: https://scratch.mit.edu/projects/150946034/

För mer information, vänligen kontakta:

Nickelodeon är världens största nätverk av underhållning för barn. Kanalen sänder dagligen mellan 05.00-22.00. Nickelodeon erbjuder ett varierat programutbud med tecknade serier, drama, komedier samt program för förskolebarn i Nick Jr-blocket. Några programexempel är SvampBob Fyrkant, Teenage Mutant Ninja Turtles, Sam & Cat och Dora Utforskaren. Programutbudet sänds på svenska och kanalen distribueras av Boxer, Bredbandbolaget, Canal Digital, Com Hem, Sappa, Telia och Viasat. www.nickelodeon.se