NICOCCINO GODKÄND SOM KONSUMENTPRODUKT I TJECKIEN

Myndigheter i Tjeckien har godkänt NicoccinoTM att marknadsföras och säljas som en konsumentprodukt. Godkännande skapar en tydlighet kring hur Nicoccino klassas inom EU och banar därmed väg för försäljning i andra EU länder. Godkännande innebär också en minskad regulatorisk risk för produkten.

Godkännandet från de tjeckiska myndigheterna innebär att det är klargjort att NicoccinoTM inte klassas som livsmedel, läkemedel eller som en tobaksprodukt. Effekten blir att NicoccinoTM nu kan marknadsföras och säljas som en konsumentprodukt. Försäljningen via distributörer initieras i början av september.

Den regulatoriska bedömningen av produkten är en avgörande faktor för att kunna inleda försäljning på en ny marknad. Beskedet att vår produkt har fått godkännande av de tjeckiska myndigheterna är väldigt glädjande då det innebär att vi kan ta steget in på en ny marknad. Viktigast av allt så öppnar beskedet dörren för sälja NicoccinoTM inom EU och vi kommer därmed åt en gigantisk tobaksmarknad som årligen omsätter 136 miljarder EUR. Godkännandet banar väg för fortsatta offensiva satsningar”, säger Michel Bracké, VD för Nicoccino Holding.

Nicoccino har sedan tidigare slutit ett distributionsavtal med Fall Consulting avseende försäljning och distribution av NicoccinoTM på den tjeckiska marknaden. Andelen rökare, som del av den vuxna befolkningen, uppgår till cirka 30 procent i Tjeckien.

Michel Bracké, VD

E-post: michel.bracke@nicoccino.co.uk

Nicoccino AB utvecklar och marknadsför en patentskyddad, innovativ och diskret nikotinprodukt som snabbt ger användaren tillgång till nikotin utan tobakens allvarliga biverkningar. Produkten har samma namn som bolaget – Nicoccino – och produktionen sker via partners. Försäljning sker för närvarande i Storbritannien, Tyskland, Tjeckien, och Polen samt via en dedikerad e-handelsplattform (purenicoccino.com).

Nicoccino har sitt huvudkontor i Täby utanför Stockholm och ett försäljningskontor i London. Bolagets aktie är sedan juni 2014 noterad på Nasdaq Stockholm First North under kortnamnet NICO.