Nicoccino Holding AB Q2 2024 delårsrapport

Q2 Delårsrapport

1 januari – 30 juni 2024

Nicoccino Holding AB (publ.)

Org. Nr. 556942–1604

KONCERNENS UTVECKLING

ANDRA KVARTALET I SAMMANDRAG
APRIL JUNI 2024

• Koncernens nettoomsättning under kvartalet var 79 TSEK (44 TSEK)
  • Nettoresultatet uppgick till -2 860 TSEK (-1 821 TSEK)
  • Resultatet per aktie blev -0,09 SEK (-0,07 SEK)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var -976 TSEK (-2 330 TSEK) eller -0,03 SEK (-0,09 SEK) per aktie
  • Koncernens likvida medel uppgick vid kvartalets utgång till 2 040 TSEK (2 311 TSEK)
  • Koncernens egna kapital uppgick vid kvartalets utgång till 19 827 TSEK (22 177 TSEK)

UTVECKLING UNDER PERIODEN

Nicorex, bolagets distributör i Estland, visar fortsatt bra försäljningsutveckling i sina 20 butiker. Försäljningen under de första 34 veckorna 2024 var drygt 3 gånger högre än under de 38 veckorna 2023 som Nicotine Strips såldes. Antalet konsumenter som köper regelbundet har ökat ännu mer. I samarbete med Nicorex kommer bolaget genomföra testlanseringar i andra försäljningsställen.

Ny testlansering skedde i Storbritannien i maj med Zuqu Vape, en familjeägd vapekedja med tre butiker i Liverpool. Initial konsumentfeedback har främst handlat om avsaknaden av fler smaker. Zuqu Vape konkluderar att Nicotine Strips har en given plats i den rökfria kategorin.

Nicotine Strips lanserades också i juni den första butiken i Sverige, Snuskompaniet i centrala Stockholm.

Bolaget förde fortsatta diskussioner med potentiella samarbetspartners och kommer meddela när färdiga avtal träffats.

Bolaget lämnade in två ansökningar till den kanadensiska hälsomyndigheten om godkännande att sälja Nicotine Strips i landet. Svar på ansökan väntas under andra kvartalet 2025.

Som tidigare meddelats säkrade Bolaget lånegarantier om totalt 10,3 MSEK. Lånegarantierna löper till den 30 april 2025.

UTVECKLING EFTER PERIODEN

Testlansering skedde i augusti med The e-Cig Store, som lanserade Nicotine Strips i 52 av sina 58 butiker. Konsumentfeedback och försäljningsutveckling kommer följas noga.

Specialtillverkade varuprover har levererats till en tillverkare och distributör i Saudiarabien för genomförande av en konsumentundersökning med 600 användare av nikotin. Resultat väntas under fjärde kvartalet.

Ansökan om godkännande av Nicotine Strips som en ny nikotinprodukt i Norge som lämnades in den 20 februari avslogs den 16 augusti. Huvudargumentet var att Helsedirektoratet inte anser det fastställt att Nicotine Strips inte har en attraktionskraft hos unga användare. Bolaget fortsätter diskussioner med den tilltänkta distributören om alternativa vägar framåt.

Bolaget har utfört kontraktstillverkning åt Nutrinovate AB. Nutrinovate säljer strips med vitaminer, koffein och andra tillsatser. Tillverkningen baseras på det Alginatpatent båda företagen har tillgång till. Mer information om Nutrinovate finns på www.nutrinovate.se.

Tillverkningen ger både en intäkt och fortsatt möjlighet till inkörning av bolagets maskiner. Intäkterna under det tredje kvartalet beräknas bli drygt 100 Tkr.

Bolaget har bokat deltagande i två ytterligare mässor under andra halvåret, Intertabac i Dortmund 19-21 september samt World Vape Show/WT Asia i Surabaya 9-10 oktober.

Nettoomsättning

Koncernens nettoomsättning för kvartalet uppgick till 79 tkr (44 tkr).

Kostnader

Kostnaderna under kvartalet uppgick till 2 792 tkr (1 819 tkr), fördelat på råvaror och förnödenheter 175 tkr (19 tkr), övriga externa kostnader 1 129 tkr (908 tkr), personalkostnader 651 tkr (650 tkr), avskrivningar 830 tkr (205 tkr) samt övriga rörelsekostnader 7 tkr (37 tkr).

Resultat

Resultatet efter finansiella poster blev -2 860 tkr (-1 821 tkr), eller -0,09 kr (-0,07 kr) per aktie.

Kassaflöde och likviditet

Kvartalets kassaflöde uppgick till –1 160 tkr (-6 307 tkr) varav kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -976 tkr (-2 330 tkr), eller -0,03 kr (-0,09 kr) per aktie. Koncernens likvida medel var vid periodens slut 2 040 tkr (2 311 tkr).

Investeringar

Under kvartalet har investeringar om 0 tkr (5 787 tkr) gjorts i anläggningstillgångar.

Medarbetare

Antalet anställda uppgick vid periodens utgång till 1 (1).

Eget kapital

Eget kapital uppgick vid periodens slut till 19 827 tkr (22 177 tkr) eller 0,64 kr (0,83 kr) per aktie. Soliditeten var vid periodens slut 75% (90%).

MODERBOLAGET

Nicoccino Holding AB är moderbolag i en koncern med totalt tre bolag. Nicoccino Holding AB äger samtliga aktier i Nicoccino AB (556958–3353) som i sin tur äger samtliga aktier i Nicoccino Ltd London (08718046). Nicoccino Ltd London är vilande.

Andra kvartalet april-juni 2024

Nettoomsättningen i moderbolaget under kvartalet uppgick till 0 tkr (0 tkr). Kostnaderna uppgick till 935 tkr (938 tkr), varav övriga externa kostnader utgjorde 288 tkr (291 tkr), personalkostnaderna 647 tkr (647 tkr) och av- och nedskrivningar 0 tkr (0 tkr). Resultat efter finansnetto var för kvartalet -542 tkr (-434 tkr).

Likviditeten i moderbolaget per 30 juni 2024 var 351 tkr (1 384 tkr). Eget kapital uppgick vid periodens slut till 18 254 tkr (19 979 tkr) och soliditeten var 80% (98%).

ÖVRIGT

Aktiekapital

Aktiekapitalet i Nicoccino Holding AB uppgick till 1 542 tkr fördelat på 30 846 168 utestående aktier.

Aktien

Nicoccino Holdings aktie är listad på Nasdaq First North, Stockholm under kortnamnet NICO. FNCA Sweden AB är Certified Adviser. Bolaget hade per 30 juni 2024 3 164 aktieägare.

Incitamentsprogram

I koncernen finns inga optionsprogram eller andra aktierelaterade program. Verkställande direktören har incitamentsprogram relaterade till aktiekursen vid avyttring av hela eller delar av företagets verksamhet.

Transaktioner med närstående

Bolaget har i april och maj 2024 tecknat lånegarantier med nedan nyckelpersoner och större ägare.

Garant Garantibelopp Ägarandel (7/5-24) Övrig information
Fredrik Laurell* 0,3 MSEK 0,46% VD
Thomas Ekerborn 1 MSEK 9,35% VP Production & Development
Lars Byström 1 MSEK 9,40%
AB Strati^ 4 MSEK 11,40% Ledamot Johan Eriksson är delägare i AB Strati
TillCe AB 4 MSEK 11,04%

*Privat och via bolag

^Inklusive aktier i helägda dotterbolaget Kokkolokko Förvaltning AB

Lånegarantierna löper med en löftesprovision om 2,5% på garanterat belopp samt en ränta om 15% på avropat lånebelopp. Provisioner, räntor och avropade lånebelopp skall återbetalas senast den 30 april 2025. Avropat belopp vid periodens slut uppgick till 4,15 MSEK och redovisas i övriga skulder.

Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer

Nicoccino är genom sin verksamhet exponerat för risker och osäkerhetsfaktorer. Vidare information återfinns i bolagets årsredovisning, vilken finns tillgänglig på bolagets hemsida, www.nicoccino.se. Givet det fortsatt negativa kassaflödet kommer ytterligare avrop av lånegarantierna krävas under senast det fjärde kvartalet.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport i sammandrag för koncernen har upprättats i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering samt tillämpliga bestämmelser i årsredovisningslagen. Delårsrapporten för moderbolaget har upprättats i enlighet med årsredovisningslagens 9 kapitel, Delårsrapport. För koncernen och moderbolaget har samma redovisningsprinciper och beräkningsgrunder tillämpats som i den senaste årsredovisningen. Upplysningar framkommer förutom i de finansiella rapporterna även i övriga delar av delårsrapporten.

Definitioner och nyckeltal

Resultat per aktie

Nettoresultat dividerat med genomsnittligt antal aktier.

Genomsnittligt antal aktier

Det genomsnittliga antalet aktier i Nicoccino Holding AB har beräknats utifrån en viktning av det historiska antalet utestående aktier i Nicoccino Holding AB efter varje genomförd nyemission gånger antal dagar som respektive antal aktier varit utestående.

Soliditet

Eget kapital i förhållande till balansomslutningen (totala tillgångar).

Avkastning på eget kapital

Resultat efter skatt i relation till eget kapital.

Avkastning på sysselsatt kapital

Resultat efter finansnetto i relation till sysselsatt kapital.

Sysselsatt kapital

Totala tillgångar minus ej räntebärande skulder.

Eget kapital per aktie

Eget kapital dividerat med antal aktier på balansdagen.

Kassaflöde från den löpande verksamheten per aktie

Kassaflöde från den löpande verksamheten dividerat med genomsnittligt antal aktier.

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

Stockholm 2024-08-21

Styrelsen och verkställande direktören för

NICOCCINO HOLDING AB (publ)

Fredrik Hübinette                                                                                                       Johan Eriksson
Styrelsens ordförande                                                                                        Styrelseledamot

Fredrik Laurell                                                                                                     Anders Ulfhielm
Verkställande direktör                                                                                        Styrelseledamot

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Kommande rapporter

Q3 Delårsrapport:             2024-11-24

Gillinge 55

186 91 VALLENTUNA

www.nicoccino.se

Information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 Augusti 2024, kl 16:00 CET.