Rökare uppskattar Nicoccinos produkt

En studie genomförd av Smartson visar att över 70% av rökare uppskattar Nicoccinos nicotine strips.

Under våren har Smartson på uppdrag av Nicoccino låtit 150 svenska rökare prova Nicoccino nicotine strips. Studien visar att över 71% av respondenterna uppskattar produkten så mycket att de är beredda att rekommendera den till en vän. Produkten, baserad på Nicoccinos patent, är en tunn film som, precis som en snusprilla, placeras under överläppen. Inom ett par minuter har nikotinet tagits upp genom munslemhinnan och filmen upplösts. Genom att filmen är så tunn frisätter den nikotin snabbare än snus och tobaksfria prillor.

”Vi har tagit fram den här produkten efter ett flertal interna utvecklingsrundor och tester och känner oss trygga med att det finns många rökare och snusare som uppskattar en produkt som inte syns och som ger en snabb och diskret leverans av nikotin”, säger Fredrik Laurell, VD för Nicoccino Holding AB.

Resultaten är i linje med den studie som genomfördes 2015 då drygt 1100 rökare i England fick pröva en liknande produkt. Den nya produkten har en något högre nikotinhalt och en mer distinkt smakprofil. Många av deltagarna i studien uttrycker också uppskattning för att Nicoccino nicotine strips inte behöver tas ut ur munnen efter användandet. Produkten är producerad i enlighet med det patent som Nicoccino fått beviljat i över 50 länder runtom i världen. Utöver nikotin, tillverkat i enlighet med krav inom läkemedelsproduktion, innehåller produkten endast livsmedelsgodkända ingredienser. Den viktigaste är ett alginat, utvunnet ur brunalger, skördade utanför Norges kust.

”Syftet med testet var att få veta om den här vidareutvecklade produkten är redo ta till marknaden. Resultatet bekräftar det och vi ser fram emot att inom kort börja sälja våra nicotine strips direkt till konsumenter”, avslutar Fredrik Laurell.

För information rörande studien kontakta gärna:

Per Guinchard +46 70758 60 09

per@smartson.se

Nicoccino har sitt huvudkontor i Täby utanför Stockholm. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq Stockholm First North under kortnamnet NICO.

Fredrik Laurell