Historiskt beslut som underlättar rökslut

Report this content

Idag klubbas regeringens förslag att receptfria nikotinläkemedel ska kunna säljas i vanliga affärer. Fler försäljningsställen innebär att det blir lätt att köpa nikotinläkemedel – i närmaste butik, dygnet runt, och att fler kommer att sluta röka.

– Försäljning av receptfria nikotinläkemedel i detaljhandeln är ett initiativ som rökare efterfrågar, säger Jessica Gustavsson, produktchef för Nicorette på McNeil Sweden AB.

Den 1 mars 2008 slopas Apotekets ensamrätt på försäljning av receptfria nikotinläkemedel. Syftet är att göra nikotinläkemedlen mer tillgängliga och på så sätt få fler rökare att använda dem som ett sätt att sluta röka. Många vuxna vill sluta röka, men kan inte utan stöd. Rökare tycker att den viktigaste åtgärden för att få fler att sluta röka är att nikotinläkemedel säljs i vanliga butiker; det säger 63 procent av dagligrökarna i en aktuell undersökning.

Också regeringens beslut att åter höja tobaksskatten kommer att bidra till att fler slutar röka, och att färre unga debuterar. Parametrarna pris och tillgänglighet är bland de viktigaste, för att få människor att välja ett tobaksfritt liv.

Svensk uppfinning
Idén till nikotintuggummit kläcktes av svenska läkare för 40 år sedan. Nicorette lanserades i Sverige den 27 mars 1981. Då fick Nicorette förskrivas av läkare och lämnas ut mot recept. Det skulle dröja till 1990 innan tuggummit fick säljas receptfritt på svenska apotek. Nu tas ett viktigt nästa kliv för att göra Nicorette mer tillgängligt.

Fördubblar möjligheterna att sluta
Hundratals publicerade studier visar att andelen som lyckas sluta röka är dubbelt så stor bland dem som tar hjälp av nikotinläkemedel jämfört med dem som försöker sluta utan.

Nicorette är ett läkemedel som är effektivt, säkert och välbeprövat.

Högupplösta pressbilder finns på www.nicorette.se samt i Nicorettes pressrum på www.newsdesk.se.

För mer information kontakta:
Jessica Gustavsson, Produktchef, McNeil, 08-5033 8511, 0734-13 8511
Jens Sandström, Landschef Sverige, McNeil, 08-5033 8556, 0730-66 8518