• Nicoya AB (publ)/

ICA Sveriges tidigare VD, Altocumulus Head of Private Equity, samt tidigare medlem av Unilevers globala ledningsgrupp väljs in i Nicoyas styrelse

Report this content

Nicoya är ett ledande investeringsbolag inom foodtech på en resa att transformera det globala matsystemet för gott. Nu väljs Kees Kruythoff, tidigare medlem av Unilevers globala ledningsgrupp, President Nordamerika och President Global Home Care, in som ny ordförande i det svenska investmentbolaget. Styrelsen stärks ytterligare med Helena Hernander, Head of Private Equity Investments på AltoCumulus, en del av Axel Johnson-gruppen, samt Anders Svensson, tidigare VD för ICA Sverige.

Det känns väldigt roligt att välkomna vår nya styrelse”, säger Christopher Slim, medgrundare och VD på Nicoya. ”Deras beslut att gå med i vår styrelse visar att vi gör rätt saker. Med deras kompletterande kompetenser är vi väl positionerade för att accelerera och ta nästa steg på vår resa att förändra det globala matsystemet.”

Kees Kruythoff har en global bakgrund med 30 år på Unilever, medgrundare av IMAGINE.one, ordförande och VD på LiveKindly och för närvarande senior rådgivare på Bain Capital. Kees har ett brett nätverk och en gedigen erfarenhet av att bygga globala, hållbara lösningar och organisationer samt driva framgångsrika förvärv inom matindustrin.

Helena Hernander är en välrenommerad investere med en lång erfarenhet av att skapa hållbar tillväxt och avkastning. Hon har de senaste 12 åren lett investeringar inom Private Equity på Altocumulus, en av Sveriges största family offices.

Anders Svensson har en lång karriär inom handeln och livsmedelsindustrin med ledande roller som tidigare VD för ICA Sverige och Arla Foods, samt nuvarande styrelseuppdrag som ordförande för Svensk Handel och Stadium samt styrelseledamot i Svenskt Näringsliv.

Lykke Westgren
Head of Communications
lykke.westgren@nicoya.se

Christopher Slim
christopher.slim@nicoya.se

Nicoya är ett affärsaccelererande investeringsbolag med fokus på foodtech. Vi drivs av att skapa meningsfull påverkan för människor, planeten och hälsan. Nicoya är där framväxande revolutionerande foodtech-koncept utvecklas innan de landar på konsumenternas tallrikar. Tillsammans med passionerade entreprenörer kommer vi att vara en del av kraften som förändrar det globala livsmedelssystemet.