Nidhogg Resources Holding gör en preliminär uppskattning av värdet på Vintjärn-Kölen området

Nidhogg Resources Holding AB (publ) (”Nidhogg” eller “Bolaget”) har gjort en egen preliminär uppskattning på värdet vid brytning samt försäljning av den malm som finns påvisade i Kölen Vintjärn-området i Faluns kommun, inom vilket Big Rock Mineral AB (”Big Rock”) innehar ett flertal undersökningstillstånd (”Projektet”). Som tidigare meddelats har Bolaget ingått ett s.k. earn-in avtal (”Avtal”) med Big Rock Energy AB (”Säljaren”) avseende stegvis förvärv av aktier i Big Rock allt eftersom Bolaget investerar i Big Rocks verksamhet samt att Säljaren, efter det att provbrytning inletts inom de områden som omfattas av Big Rocks undersökningstillstånd, har rätt att erhålla en Net Smelter Return (”NSR”). Avtalet förutsätter bolagsstämmans godkännande. Enligt Bolagets preliminära beräkningar uppgår värdet vid brytning samt försäljning av den malm som finns påvisade inom Projektet till ett nettovärde av 721 MSEK över 25 år med en 15% diskontering (före avdrag för räntor, skatt, avskrivningar och amorteringar) med ett nettoresultat om 494 miljoner SEK efter avdrag för NSR om 227 MSEK.

Notera att sk. sällsynta jordartsmetaller (”REE”) och kisel, mineraler som påträffats i Vintjärn-Kölen området, inte är medtagna i ovan nämnda beräkning och kan komma att öka värdet på Projektet.

Följande parametrar har använts vid beräkningarna:

1. 3,22 miljoner MT sannolik mineralreserv med halter om 35% järn och 0,5% mangan med en 75% sannolikhet att kunna utvinnas;
  2. 70 miljoner MT indikerad mineralresurs med halter om 35% järn, 0,5% mangan och 0.6% koppar med en 40% sannolikhet att kunna utvinnas;
  3. Utvinningskostnader 515 SEK/MT; raffineringskostnader 155 SEK/MT; transportkostnader 0,15 SEK/km/MT; prospekteringskostnader 103 SEK/MT
  4. NSR procentsats om 5% på järn och 3% på övriga mineraler
  5. Järnpris 1 122,70 SEK/MT; manganpris 4 434,15 SEK/MT; kopparpris 93 915 SEK/MT
  6. Kapitalkostnader om 5 150 miljoner SEK
  7. Årlig produktion om cirka 1 miljoner ton malm

Värderingen kan komma att justeras då den baseras på ett antal antaganden och förutsättningar som inkluderar men är inte begränsade till: beslut och godkännande av bearbetningskoncession och där tillhörande tillstånd, oförutsedda samt ökade eller minskade kostnader, malmpriser, valutaförändringar, geologiska osäkerheter om storlek på reserver/resursuppskattningar, tillgång på utrustning och arbetskraft, svårigheter att förutse när eller om produktion kan påbörjas samt om finansiering kan säkras till villkor som gör Projektet kommersiellt.

En valutakurs om 1 USD = 10,3 SEK har använts i beräkningarna när konvertering behövts.

Ovan nämnda kostnader är relaterat till gruvverksamhet i Sverige och följande referenser har använts:

1. www.sgu.se (mineral reserver och resurser i Vintjärn-Kölen. Notera att dessa inte är JORC eller PERC klassade)
  2. Iron Ore PRICE Today | Iron Ore Spot Price Chart | Live Price of Iron Ore per Ounce | Markets Insider (businessinsider.com)
  3. Manganese Ore - Price - Chart - Historical Data - News (tradingeconomics.com)
  4. Copper Price: Charts, Forecasts & News - FocusEconomics (focus-economics.com)
  5. Sweden – an attractive mining country from a global perspective? An international comparison - Tillväxtanalys (tillvaxtanalys.se)
  6. Iron Ore Line - Wikipedia
  7. https://www.mining.com/wp-content/uploads/2021/08/iron-ore-forecast.pdf
  8. https://www.mining-technology.com/data-insights/iron-ore-in-sweden/?cf-view
  9. Grangesberg Iron Ore Project, Sweden (mining-technology.com)

Bolagets styrelseordförande, Ulrich Andersson är även styrelseordförande tillika indirekt ägare till cirka 34 procent av aktierna och rösterna i Big Rock. Avtalet är att betrakta som en väsentlig transaktion med en närstående till Bolaget som ska godkännas av Bolagets bolagsstämma enligt Aktiemarknadsnämndens uttalande 2019:25. Sådan extra bolagsstämma avses hållas den 30 oktober 2024. Kallelse till sådan extra bolagsstämma sker genom ett separat pressmeddelande.

Denna information är insiderinformation som Nidhogg Resources Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 oktober 2024 kl. 08.00 av följande kontaktpersoner.

Eller

E-post: niclas@nidhoggresources.com

Nidhogg Resources Holding AB (publ), www.nidhoggresources.se, är ett svenskt aktiebolag med fokus på råvaror. Nidhogg grundades av personer med totalt över 60 års erfarenhet av råvarumarknaden, med bakgrund från prospektering till exploatering samt försäljning och en passion för att utvinna råvaror genom att tillämpa innovativ teknologi tillsammans med befintlig infrastruktur.