• Nidhogg Resources Holding AB/

Nidhogg Resources Holding säkerställer utnyttjande av teckningsoptioner av serie TO6 till 5 MSEK, avbryter förhandlingar avseende förvärv av cirka 85,18 procent av aktierna i Holmasjön

Nidhogg Resources Holding AB (publ) (”Bolaget” eller “Nidhogg”) har avtalat om säkerställande av teckningsoptioner av serie TO6 ("TO6") med utnyttjandeperiod mellan den 14 oktober till och med den 25 oktober 2024. Nidhogg har erhållit ett bottengarantiåtagande (s.k. ”bottom-up”) från ett av styrelseledamoten Mats Ekbergs helägda bolag Företagsfinansiering Fyrstad AB (”Garanten”) om 5 MSEK (”Garantiåtagandet”). Bolaget ska inte erlägga någon ersättning för Garantiåtagandet. För Garantiåtagandet ska ett konsortium bestående av Bolagets huvudägare varibland Bolagets VD Niclas Biörnstad och styrelseordförande Ulrich Andersson ingår (gemensamt benämnda ”Huvudägarna”) erlägga en ersättning motsvarande 14 procent av garanterat belopp. Garantiersättningen ska erläggas av Huvudägarna i form av befintliga aktier i Bolaget i ett antal motsvarande garantiersättningen dividerat med teckningskursen för teckning av aktier med stöd av TO6 avrundat till närmaste heltal aktier. Garantiåtagandet är inte säkerställt genom bankgaranti, spärrmedel, pantsättning eller liknande arrangemang. Medlen kommer att användas för drift av Bolagets verksamhet de kommande 12 månaderna i syfte att uppnå ”going concern” tills dess att ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten kan uppnås.

Vidare har Bolaget avbrutit tidigare kommunicerade förhandlingar om förvärv av cirka 85,18 procent av aktierna i Holmasjön Prospektering AB (”Holmasjön”) från BrandBee Holding AB (”BrandBee”) då parterna ej kunnat enats om villkoren för transaktionens genomförande innebärande att tidigare kommunicerat villkorat garantiåtagande avseende TO6 från Crafoord Capital Partners AB förfaller.

För det fall Garantiåtagandet tas i anspråk kommer det ske genom en riktad emission av aktier till Garanten efter att utnyttjandeperioden har avslutats. Teckningskursen i den riktade emissionen kommer motsvara teckningskursen i TO6. I enlighet med de så kallade Leo-reglerna behöver den till Garanten riktade emissionen beslutas av en bolagsstämma eller av styrelsen, förutsatt bolagsstämmans efterföljande godkännande. Bolaget avser kalla till en sådan bolagsstämma efter utnyttjandeperiodens slut, förutsatt att Garantiåtagandet tas i anspråk.

Motivet med den eventuella riktade emissionen och tillika skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att uppfylla Bolagets avtalsförpliktelser gentemot Garanten. Styrelsen anser att det är till fördel för Bolagets finansiella ställning och i aktieägarnas intresse att teckningsoptionerna av serie TO6 utnyttjas inom ramen för Garantiåtagandet. Därtill innebär den riktade emissionen att Bolaget på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt kan trygga finansieringen av Bolagets verksamhet de kommande 12 månaderna i syfte att uppnå going concern” tills dess att ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten kan uppnås. Styrelsen har noga övervägt möjligheten att genomföra en företrädesemission av aktier men kommit till slutsatsen att merkostnaden och tidsramen för en sådan transaktion blir oproportionerligt stor. Därtill finns det ingen garanti för att en företrädesemission skulle tecknas i en tillräcklig utsträckning för att täcka kapitalbehovet. Styrelsen kommer endast besluta om den riktade emissionen i det fall Garantiåtagandet tas i anspråk, vilket innebär att behovet av den riktade emissionen påverkas av optionsinnehavarnas utnyttjande av TO6. Mot bakgrund av ovan har Bolaget gjort bedömningen att den riktade emissionen är det mest fördelaktiga alternativet för Bolaget och i dess aktieägares bästa intresse.

Bolaget har i juli i år meddelat att Bolaget ingått en icke bindande avsiktsförklaring med BrandBee avseende förvärv av cirka 85,18 procent av aktierna i Holmasjön samt förvärv av BrandBee’s fordran på Holmasjön om cirka 1,8 MSEK (”Transaktionen”). Bolaget har valt att avbryta pågående förhandlingar kring Transaktionen då parterna ej kunnat enats om villkoren för Transaktionens genomförande. Som ett resultat därav kommer även det av Bolaget tidigare kommunicerade villkorade garantiåtagande avseende TO6 från Crafoord Capital Partners AB förfalla eftersom Bolaget ej kommer uppfylla de avtalade villkoren för garantiåtagandet. Bolaget kommer dock fortsatt överväga en framtida transaktion rörande Holmasjön.

”Med en stor del av teckningsoptionerna garanterade har vi säkrat finansiering för bolaget de kommande tolv månaderna vilket vi ser mycket positivt på. Vi är fortfarande intresserade av Transaktionen men med en förenklad struktur och villkor. Parallellt så fortsätter vi oavbrutet att utvärdera projekt som del av vår inkubatorstrategi med synergieffekter”, säger Niclas Biornstad, VD i Nidhogg Resources Holding AB (publ).

Denna information är insiderinformation som Nidhogg Resources Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 september 2024 klockan 1445.

Eller

E-post: niclas@nidhoggresources.com

Nidhogg Resources Holding AB (publ), www.nidhoggresources.se, är ett svenskt aktiebolag med fokus på råvaror. Nidhogg grundades av personer med totalt över 60 års erfarenhet av råvarumarknaden, med bakgrund från prospektering till exploatering samt försäljning och en passion för att utvinna råvaror genom att tillämpa innovativ teknologi tillsammans med befintlig infrastruktur.