Bredbandssatsning gav mager tillväxt

Bredbandssatsning gav mager tillväxt Den storskaliga satsningen på bredband har hittills gett ett magert resultat. Under de senaste 12 månaderna har antalet svenskar som har tillgång till Internet i hemmen endast vuxit med 19 procent, enligt Nielsen//NetRatings. Nielsen//NetRatings har mätt svenskarnas användning från hemmen sedan juli 2000. Då hade 4 596 706 svenskar tillgång till Internet. I juni 2001 hade antalet ökat till 5 456 737, plus 19 procent. Om man räknar hur många som verkligen använde Internet respektive månad, 2 728 281 i juli 2000 mot 3 128 289 i juni 2001, var tillväxten ännu lägre, 15 procent. "Bredband skulle ge tillgång till Internet dygnet runt. I verkligheten har den genomsnittliga tiden vi surfat från hemmet stått still under de senaste 12 månaderna. I juli i fjol surfade vi 5 timmar och 29 minuter. I juni i år 5 timmar och 27 minuter", säger Björn Engwall, Nielsen//NetRatings. Under höst och vår surfar vi dock genomsnittligt något längre tid än under sommaren. 3,1 miljoner användare som surfar 5,5 timmar i månaden ger sammanlagt 17 miljoner timmars användning av Internet från svenska hem i juni 2001. Topplistan juni 2001 ser ungefär likadan ut som i juli 2000. Dessutom är antalet besökare till de 10 största sajterna bara marginellt fler. Det innebär att mycket av tillväxten hamnat hos mindre sajter. Den största tillväxten på topplistan sedan juli i fjol uppvisar Foreningssparbanken.se, plus 27 procent. De 10 mest besökta domänerna i juni 2001 och juli 2000 2001 Unika 2000 besökare* msn.com 1 349 241 msn.com passport.se 1 108 366 passagen. se passagen.se 1 066 009 passport. com msn.se 976 823 altavista .com microsoft.com 958 323 spray.se aftonbladet.se 818 138 microsoft .com telia.com 804 805 aftonblad et.se foreningssparba 766 380 swipnet.s nken.se e spray.se 754 582 msn.se swipnet.se 587 173 telia.com *Unika besökare: Varje besökare räknas bara en gång under mätmånaden. Siffrorna avser besök från hemmet. För ytterligare information kontakta: Björn Engwall, försäljnings- och marknadschef, Nielsen//NetRatings Tel 08-453 26 15 och 070-311 74 30, E-post: bjorn.engwall@eratings.com Simon Kohl Svegaard, nordisk försäljnings- och marknadsdirektör, ACNielsen eRatings.com Tel: +45 35 433 543 och +45 20 12 28 03, E-post: simon.svegaard@eratings.com Statistik från 26 länder: www.nielsen-netratings.com Företagsinfo: www.eRatings.com Om Nielsen//NetRatings Nielsen//NetRatings rapporterar om besökare och annonsering på Internet i 26 länder över världen. Sammanlagt representerar rapporterna 379 miljoner individer, vilket är 88 procent av världens befolkning med tillgång till Internet. Mätningarna samlar realtidsdata från 220 000 individer i främst hemmet. Nielsen//NetRatings använder sig av en unik teknik för att mäta såväl Internetanvändandet som annonsering. Panelmedlemmarna tillåter att information loggas och sparas om vilka sajter de besöker, hur länge m.m. Nielsen//NetRatings bygger på NetRatings datainsamlingsteknik, Nielsen Media Researchs 50 år av erfarenhet från undersökningar och publikmätningar, samt ACNielsens internationellt ledande ställning inom marknadsundersökningar med info från mer än 100 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/10/20010710BIT00290/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/10/20010710BIT00290/bit0001.pdf