Kraftig ökning för resesajterna på nätet

Kraftig ökning för resesajterna på nätet Under juni månad ökade svenskarnas intresse för resesajter på Internet med hela 27 procent jämfört med i maj. 514 234 svenskar besökte under juni någon resesajt. Det visar färsk statistik från Nielsen//NetRatings. Både sajter för inrikesresor som för utrikesresor fick fler besökare. Störst är sj.se, som fortsätter att toppa listan. Tvåa respektive trea på listan är reseguiden.se och ving.se. Den största ökningen från förra månaden svarar sl.se för, (Storstockholms Lokaltrafiks informationssida), som med sin uppgång om 57 procent återigen tar sig in på tio i topp-listan. Även den oberoende marknadsplatsen reseguiden.se ökar kraftigt, med 44 procent. Uppgången är generell för resebranschen. Bland de sex första platserna på listan återfinns fyra traditionella resebyråer, vilka samtliga har ökat med mellan 23 och 30 procent under juni. "När sommaren närmar sig ökar naturligt nog intresset för att resa. Beviset är det stora genomslag för besök på resebyråer på Internet under årets första semestermånad. Allt fler söker information och beställer sina resor på nätet", säger Björn Engwall, Nielsen//NetRatings. De 10 mest besökta resesajterna i juni 2001: Domän Unika besökare* sj.se 130.41 (1) 1 reseguiden.s 105.08 (3) e 3 ving.se 98.715 (2) fritidsresor 86.574 (4) .se apollo.se 82.462 (5) always.se 69.966 (7) scandinavian 58.612 (6) .net resfeber.se 57.025 (9) sl.se 54.155 (11 ) stadskartan. 50.008 (10 se ) (förra månadens placering inom parentes) *Unika besökare: Varje besökare räknas bara en gång under mätmånaden. Siffrorna avser besök på resesajter från hemmet. För ytterligare information kontakta: Björn Engwall, försäljnings- och marknadschef, Nielsen//NetRatings Tel 08-453 26 15 och 070-311 74 30, E-post: bjorn.engwall@eratings.com Simon Kohl Svegaard, nordisk försäljnings- och marknadsdirektör, ACNielsen eRatings.com Tel: +45 35 433 543 och +45 20 12 28 03, E-post: simon.svegaard@eratings.com Statistik från 26 länder: www.nielsen-netratings.com Företagsinfo: www.eRatings.com Om Nielsen//NetRatings Nielsen//NetRatings rapporterar om besökare och annonsering på Internet i 26 länder över världen. Sammanlagt representerar rapporterna 379 miljoner individer, vilket är 88 procent av världens befolkning med tillgång till Internet. Mätningarna samlar realtidsdata från 220 000 individer i främst hemmet. Nielsen//NetRatings använder sig av en unik teknik för att mäta såväl Internetanvändandet som annonsering. Panelmedlemmarna tillåter att information loggas och sparas om vilka sajter de besöker, hur länge m.m. Nielsen//NetRatings bygger på NetRatings datainsamlingsteknik, Nielsen Media Researchs 50 år av erfarenhet från undersökningar och publikmätningar, samt ACNielsens internationellt ledande ställning inom marknadsundersökningar med info från mer än 100 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/10/20010710BIT00250/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/10/20010710BIT00250/bit0001.pdf