Nielsen//NetRatings förstärker i Sverige

Nielsen//NetRatings förstärker i Sverige Nielsen//NetRatings är ett av världens ledande företaget när det gäller mätningar och analys av besökare på Internet. Verksamheter finns idag i 26 länder. Nielsen//NetRatings är den ledande aktören i Norden med panelmätningar i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Björn Engwall har nyligen tillträtt som försäljnings- och marknadschef och kommer att arbeta parallellt med Stefan Forsberg som sedan tidigare innehar samma titel. Björn Engwall har under de senaste åren arbetat med omvärldsbevakning med fokus på Time-sektorn (telecom, IT och media). Han kommer närmast från konkurrenten Jupiter MMXI och har därigenom erfarenhet av publikmätningar på Internet. Dessförinnan har han bl.a. arbetat på Observer. "Målet för Nielsen//NetRatings är att bli standarden för internetmätningar i Sverige. Vi har hittills mötts av ett mycket starkt intresse. Nu har vi resurser så att vi kan möta svenska och nordiska företags krav på god service", säger Stefan Forsberg. För ytterligare information och bild på Björn Engwall kontakta: Stefan Forsberg, försäljnings- och marknadschef, Nielsen//NetRatings Tel: 08-453 26 29 och 070-311 74 58, E-post: stefan.forsberg@eratings.com Björn Engwall, försäljnings- och marknadschef, Nielsen//NetRatings Tel 08-453 26 15 och 070-311 74 30, E-post: bjorn.engwall@eratings.com Statistik från 26 länder: www.nielsen-netratings.com Företagsinfo: www.eRatings.com Om Nielsen//NetRatings Nielsen//NetRatings rapporterar om besökare och annonsering på Internet i 26 länder över världen. Sammanlagt representerar rapporterna 379 miljoner individer, vilket är 88 procent av världens befolkning med tillgång till Internet. Mätningarna samlar realtidsdata från 220 000 individer i främst hemmet. Den svenska panelen omfattar 6 500 personer. Paneler med ytterligare 150 000 individer är under utveckling i 22 länder. Nielsen//NetRatings använder sig av en unik teknik för att mäta såväl Internetanvändandet som annonsering. Panelmedlemmarna tillåter att information loggas och sparas om vilka sajter de besöker, hur länge m.m. Nielsen//NetRatings bygger på NetRatings datainsamlingsteknik, Nielsen Media Researchs 50 år av erfarenhet från undersökningar och publikmätningar, samt ACNielsens internationellt ledande ställning inom marknadsundersökningar med information från mer än 100 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/27/20010627BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/27/20010627BIT00150/bit0001.pdf